Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trög mage

Skrivet av sofia
Hej,
Har en tjej, 8 mån som är jättehård i magen. Gråter när hon ska bajsa, är det vanligt?! Har ni några tips? Hon får fullkornsvälling(mild)+ amning på morgonen samt smörgås med messmör. Till lunch o middag får hon tex potatis, broccoli, morötter, palsternacka samt nåt kött + rivet äpple el päron el fruktpuréburk. På kvällen är det fullkornsgröt(mild)+katrinplommon. Sen ett par dgr får hon laktulos enl BVCs rek, men det känns inget kul att ge!
Svar på tråden: Trög mage

Dricker hon mycket?

Skrivet av  maria65a
Ibland kan fullkornsprodukter göra motsatt effekt om man inte får i sig tillräckligt med vätska. Hur mycket vatten dricker hon om dagarna?
 

Personligen tycker jag

Skrivet av  Nell
att torkade fikon ger myket bättre effekt än katrinplommon, sedan håller jag med maria att det gäller att få i mycket vätska för att fullkornen skall ge bra effekt och inte stoppa.
 

Fundering om frukt

Skrivet av  Kristina
Har någonstans hört tipset att inte ge frukt i slutet av en måltid. Antar att det kanske är så du gör, det är ju vanligt som en liten efterrätt.
Anledningen skulle vara att frukt smälts så mycket fortare än annan mat, och att det helt enkelt blir "trafikstockning" när annan mat ligger före och hindrar frukten att färdas så fort som den vill gm matsmältningskanalen. Om det kan bidra till förstoppning vet jag inte, men om man har en känslig matsmältning så kanske ...
Bäst skulle vara att äta frukt för sig, som mellanmål.

Har du provat magmassage?
 

Artiklar från Familjeliv