Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Linfrö

Skrivet av sofia
Hur mycket linfrö törs man ge? Har en tjej 8 mån (hon med trög mage) Hon får krossat linfrö i gröten i syfte att få fart på den, men jag vet ej hur mycket jag törs ha i. Nu får hon ca ett kryddmått. Får hon i sig Omega fettsyrorna om man köper en påse med färdigkrossat linfrö eller måste man krossa själv?
Svar på tråden: Linfrö

Linfrö

Skrivet av  maria65a
Varför inte köpa kallpressad linfröolja och ge en tsk av det istället för just fetternas skull?
Linfrö är känsliga för oxidering så jag maler själv för några dagars behov åt gången. Man behöver en kaffekvarn till det för mixern funkar inte så bra.
Vet inte hur mycket av det nyttiga som finns kvar i färdigmalna frön. Om du köper färdigmalet som förvara alltid i kylen i tättslutande bytta.

Lillgrabben min får oljan dold i lite apelsinjuice :-)
 

Till en åttamånaders...

Skrivet av  Alina
...skulle jag nog inte alls ge. Jag klistrade in en länk för nån vecka sen, här kommer den i repris (nedan). En vuxen ska inte äta mer än 1-2 msk!

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____5181.asp
 

fast deras rek

Skrivet av  maria65a
är väldigt snäva, det fanns ett dödsfall med en kvinna som åt 15 msk/dag därav alla varningar om linfrön!

saxat från Ehdin.com:

"Enligt Livsmedelsverket innehåller linfrön linomarin, som är en cyanogen glykosid som i för höga doser kan ha en skadlig effekt på kroppen. Jag har hämtat mina uppgifter från USA och har nu kontrollerat att 3 msk nymixade linfrön kan man äta om dagen utan problem."

Så ett kryddmått för barn borde vara helt ofarligt!
 

Skulle nog inte...

Skrivet av  Alina
...chansa ändå, när det gäller ett så litet barn!
 

Råkade surfa hit men

Skrivet av  Pappa till Linnéa
Omega-3 fettsyror av den sorten kroppen behöver finns inte så mycket av i linfrö. För mycket fibrer hindrar järnupptag. Jag skulle inte ge min 8-månaders dotter linfrö alls.
 

det är inte sant!

Skrivet av  maria65a
Läs tex här:
http://hem.passagen.se/oljelin/blandat.htm

 

Skillnad på kallpressad

Skrivet av  Sussi
linfröolja och annan linfröolja - vad är det för skillnad på effekten?? Jag var på Coop o skulle köpa oljan och de hade Inte kallpressad, så jag fick hålla tillgodo med den andra. Hemköp hade ingen linfröolja alls. Om den kallpressade är mkt nyttigare (?), var kan man då köpa den? Och hur mkt av det bör man ge en 1-åring?
 

Det fanns en diskussion tidigare

Skrivet av  maria65a
både på barnmat och alternativ medicin om linfröoljors pressning. Jag kan bara säga att oavsett vad SLV och Zeta (som gör just den varmpressade linfröoljan) så skulle jag aldrig för egen del ta varmpressad linfröolja och än mindre ge det till mina barn. har ännu inte sett en endaste sajt under de år jag suttit vid datorn som talat om fördelar med varmpressad olja utan alla ställen hänvisar specifikt till kallpressad linfröolja i mörka flaskor.
Sen får man ta ett eget beslut där. Tror inte att varken Zeta eller livsmedelsverket rekommenderar något som är farligt men SLV tyvker ju att man ska ge småbarn flytande margarin så där förlorar dom allt förtroende hos mig...
Alla oljor (enligt min _amatörmässiga_ uppfattning, så att jag inte får skäll av någon) som ges till småbarn ska vara ekologiska kallpressade, varken mer eller mindre :-)

Kallpressad olja säljs i Hälsokosten och den ska alltid stå i kylen, både oöppnad och öppnad. Den varierar i priset från 39:90- bortåt dryga 100:- för samma mängd så kolla noga. Jag köper den billigaste ekologiska kallpressade från Canada.


vad gäller mängd får min lillkille 5 ml om dagen.
 

Artiklar från Familjeliv