Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Elefanthänder

Skrivet av MsK
Min tonåring har elefanthud på baksidan av händerna. Den är alltså så torr att den är mörk, skrovlig och full av små sår.

Han smörjer sig dagligen med "Allo-salvan" vilket fungerar bra - men den är för fet! Den kladdar av sig överallt och lämnar flottiga märken även om han torkar av sig överskottet så gott det går.

Vill därför ha tips på nåt annat som skulle funka men inte är så kladdigt. Ett stift av nåt slag vore idealiskt, då kunde han ta salva bara på de torraste områdena och slippa få den överallt?
Bisalva, är det bra? Var finns den?
Tack på förhand!
Svar på tråden: Elefanthänder

Testa bisalva...

Skrivet av  Alina
....finns på hälsokosten. Annars är det inte svårt att göra själv, det finns startpaket på Panduro med ringblomssalva som är en salva av bivax, olja och ringblomsextrakt. Tror det är ett paket för både ringblomssalva och tigerbalsam, men tigerbalsam kan ju vara bra att ha det också. Kostar runt 150 kr har jag för mig, och då blir det MYCKET.
 

Helosan

Skrivet av  Stettan
bilmekarnas favorit. Finns på apoteket. Gammal s k spensalva, fetare än vanlig "handkräm" men tunnare än t ex Idomin. Alltså precis så den går in. Luktar väldigt gott också, rena aromaterapin.
Sånt där som bisalva är det vaxer i och de stannar definitivt på utsidan; det är ju därför man smörjer marschkängor med vaxfett, för att täppa till sömmarna.
 

Nja...

Skrivet av  Alina
...jag tycker det är en fördel att en salva med bivax i ger en liten yta - det skyddar huden vilket brukar behövas om man är sådär väldigt torr så man blivit sårig.
 

Jo

Skrivet av  Stettan
och dessutom tar jag tillbaka, för nu kom jag ihåg att jag fick en liten burk med nån salva blandad på bivax och solrosolja för flera år sen. Den var faktiskt inte alls speciellt kladdig.
 

*skrattar*

Skrivet av  Alina
Nej, det har jag ju sagt hela tiden ;-))).
 

Förstår det

Skrivet av  Stettan
men har man haft handeksem plus hyperkeratos under en fot i flera år så blir det lätt så att man provar igenom så mycket salvor etc att minnet slinter till slut:-)
 

Artiklar från Familjeliv