Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jätteproblem med slemhinnorna

Skrivet av Christel och Axel 021001 + bebben i magen
i näsan har jag sedan flera år tillbaka. Jag hade astma för några år sen, ganska svår sådan. Satt och andades i apparat när det var som värst och åt en massa kortison som jag inte alls mådde bra av. Sen bestämde jag mig för att må bättre, så jag gick i zonterapi och fick dessutom öronakupunktur och har försökt att rena kropp och tarmar. Astman försvann helt under några år.

Nu till mitt problem: Jag började använda nässpray när jag var som sjukast och har sedan inte kunnat sluta någon gång. Sväller igen helt i näsan, och om jag inte får det att släppa och andas genom munnen, får jag tillbaka mina astmakänningar. Nu, under gravidtiteten är det förstås ännu värre.

Jag är helt beroende av nässpray (Otrivin Mentho)och tar flera gånger per dygn. Har provat koksaltspray och AloeVeraspray. Det funkar inte. Också sesamolja har jag testat.

Nån som har ett gott råd? Det tar jag tacksamt emot. Jag har sluppit kortison sedan 1999 och vill absolut inte ta till det för att hjälpa slemhinnorna i näsan, eftersom jag överreagerar på det. Jag verkar inte tåla kortison.

Tacksam för alla råd och svar! Jag har länge läst på snacket här men inte varit aktiv förrän nu.
Svar på tråden: jätteproblem med slemhinnorna

Gå till läkaren...

Skrivet av  Alina
....tycker jag! Det finns avsvällande medel både i spray- och tablettform som inte pajjar slemhinnorna som vanligt nässprej!
 

Det bästa men även det svåraste är

Skrivet av  Sterna
att sluta tvärt.
Att bestämma dig och hålla fast vid ditt beslut.
Det tar upp till en vecka för kroppen att ställa om slemhinnorna och vet man bara det brukar det vara lättare att under en tid andas genom munnen.

Har själv varit i där du är och provat en hel del.
Fick specialnässpray på recept från läkare som inte hjälpte, har bränt bort en vägg i näsgången för större passage men först när jag slutade tvärt och stod ut svullnade slemhinnorna av och sen ett år tillbaka har jag inte behövt nässpray.
Blir jag förkyld använder jag nu mera renesans (koksaltlösning) och högläge med huvudet när jag sover.

Lycka till!!!
 

tack

Skrivet av  Christel och Axel 021001 + bebben i magen
Jag tror att jag ska göra det du föreslår, fast vänta tills graviditeten är över. Man är så slemmig och snorig ändå att det är jobbigt att andas. Det är bara några veckor kvar. Sen kommer i och för sig pollensäsongen, men det är nog som du säger. Det är bara att ta en vecka. Om det inte är mer.
 

Täppt näsa

Skrivet av  Marie
Hej!

Jag har precis gått igenom samma sak som dig, det är jättejobbigt när man är gravid dessutom.
Det enda som hjälpte för mig var att ta Nezeril tills jag fått barn, sen efter det tog jag Nasonex som är en långtidsverkande nässpray.
Det gick så långt med förkylningar och astma att jag kom till immunbristenheten där jag fick ta gammanorm i 1 år, sen dess har allt blivit bättre, förkylningar och astma.
Tycker att du ska gå till en homoepat och ta reda på vad som ligger bakom dessa problem.
Har du kollat om du har polyper i näsan, det kan ställa till problem.
Fråga gärna mer om du vill.
 

jovisst

Skrivet av  Christel
du har ju helt rätt. Jag ska verkligen ta tag i det efter graviditeten. Nu är det ju bara några veckor kvar, tack och lov. Man är ju ganska less på slutet... Men visst borde jag gå till en homeopat!!! Kortison tar jag aldrig, aldrig mer i alla fall. Så gå till doktorn är ju ingen mening.
 

Artiklar från Familjeliv