Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp - Aggresiv munherpes på barn

Skrivet av Aktiveva
Hej, min kille på nio år har mun- (eller snarare näs-) herpes som oftast hålls någorlunda i schack med hjälp av Zovirax-tabletter. (Ja, jag vet att barn normalt inte får denna medicin men han är mycket illa drabbad.)

Nu ikväll, efter en förkylning med feber, började han att klaga på irritation i näsborrsmynningarna - det såg lite rött ut. Inga som helst tecken på herpesblåsor. Men - han hade utan att fråga mig tagit en tablett.

Efter ytterligare en timme - efter hela nattningsrutinen och efter att lillbrorsan somnat klagar han plötsligt - jag kan inte somna för det kliar och sticker så mycket.

Då var hela området mellan nässlemhinnorna och huden "utanför" täckt av herpesblåsor, likaså fanns det början till stora blåsor på den övre läppen.

Han fick givetvis en Zoviraxtablett till på direkten men mer kan vi väl inte göra. En vuxen ska äta 5 per dygn och han har samma ordination. Finns det någon här som vet något dunderknep?, vitlök, 5 varv runt kyrkogården eller ngt vettigare. Vi prövar allt eftersom vi vet hur otroligt uppsvullen stackars grabben blir.

Dunderkur efterfrågas, tack


Svar på tråden: Hjälp - Aggresiv munherpes på barn

Vet inte..

Skrivet av  cia
..åldern för att få besöka en homoepat men det har hjälpt min man som också fick utslag på näsan+ läppar.
Han åt små piller i en månad som han fick utskrivet där och sen dess har han inte haft något herpesutbrott (sex år).
 

Herpes

Skrivet av  Fea
Prova Herstat på Apoteket, samt se till att komplettera med något vitamin och mineral tillskott.
 

Artiklar från Familjeliv