Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Baby eksem/Atopiskt eksem

Skrivet av Anso
Finns det nån som har nåt bra förslag på behandling?
Svar på tråden: Baby eksem/Atopiskt eksem

Smörj

Skrivet av  Sterna
smörj in huden morgon och kväll med fuktgivande.
Smörj in med olja innan bad och se till att huden är riktigt torr max 3 minuter efter uppgång.
Går det ändå inte över kan mjölkfri diet hjälpa.
Tänk då på att vassle även är mjölkprotein (som är det allergiframkallande ämnet vid eksem)
 

Tack Sterna

Skrivet av  Anso
Bra tips från dej igen!!!
 

För oss

Skrivet av  Sassa med Nils -03
funkade bara Miniderm. Nils hade torra utslag över hela kroppen och vi testade Locobase, Phytoderm och gud vet vad, men inget funkade. Sen fick vi tips om Miniderm och VIPS! så försvann hans utslag.
 

Vad säger bvc?

Skrivet av  Stettan
Om det är diagnosticerat som atopiskt eksem så brukar det vara kortison etc som gäller.
Min begränsade erfarenhet - lite handeksem själv, Lill-Rikard har lindrigt atopiskt eksem - är att det verkar finnas två skolor: Köra på rejält och länge med kortikoider, för att liksom tvinga bort inflammationen, eller minimalt och i görligaste mån låta det läka ut av sig självt.
Jag tror mest på det senare. Huden tar så mycket stryk av stora mängder starka kortikoider. När någon av oss får utslag så kör jag med receptfri cortison två dar i rad, sen väntar jag och ser. För det mesta går det över. Annars får man bomba på med mer eller gå över till de receptbelagda preparaten.
Rikard smörjer jag med Miniderm och det är bra. Jag försöker att bara smörja där det är torrt, eller när han har badat, inte blaska på en massa "för säkerhets skull". Man vill ju se hur det utvecklar sig om det får vara i fred.
Är man finurlig så kollar man in väderrapporten och smörjer på extra om det är kallfront på väg, det är då utslagen kommer. No shit.
 

Artiklar från Familjeliv