Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

RÖDFNASIG RUNT MUNNEN

Skrivet av cattis
Hej!
Min son på 19 mån har nu varit rödfnasig runt munnen i över 2 månader. Kan ju bli så säger bvc under vinterhalvåret, då det är kallt och fuktigt. Men det går inte bort!!!! Vi har märkt att han blir extra röd när han ätit tomat. Men även när vi undviker detta så är han irriterad runt munnen. Någon som vet nåt man kan göra?? Provat mänder med salvor. Han har lite eksemhud så vi är vana vid blemmor. Men det här är irriterande!!!/cattis
Svar på tråden: RÖDFNASIG RUNT MUNNEN

som jag alltid säger !!

Skrivet av  cinaklas
Testa smörja på armenshudsalva från apoteket
oftast är det fukt+surhet som gör det o den är lätt att sryka på speciellt innan han ska äta ev ha nappen.
Det var kanon på min son !!!
Lycka till!!!
 

vår dotter

Skrivet av  Anette
var som du beskriver i ungefär samma ålder. Hon hade (och har) en favoritkanin med lite frottéliknande tyg på öronen. När det blev blött och sen hårt när det torkade så skavde det henne vid munnen när hon gosade med kaninen. Jag sydde bomullsskydd som jag satte på kaninens öron och hennes exem försvann.
 

tyckte väl........

Skrivet av  Anette
att "exem" såg konstigt ut........eksem ska det ju vara!
 

Prova med

Skrivet av  Nell
weledas valendula väder och vindsalva. Den anväder jag på sonen när han blivit röd, torr och fnasig under munenn där nappen legat emot på natten. Den skyddar huden mot fukten utifrån, den bevarar kroppens egna fukt och den calendula har läkande egenskaper.
 

Artiklar från Familjeliv