Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Återkommande UVI, särskillt vid sex! *HJÄLP*

Skrivet av står inte ut!
Jag har ett jättestort problem!

Nämligen att jag sista två åren har återkommande urinvägsinfektioner. Och om jag har mycket sex ett par dagar så kommer en UVI som ett brev på posten, trots att jag kissar efteråt och trots att han inte pillar på "fel" ställe och sen är vid urinröret.

Varför??

Jag blir snart tokig! Har hört att det finns någon tablett/medicin man kan ta efter sex för att minska risken för UVI. Vet någon här vad den heter?

Tacksam för svar om någon vet :o)
Svar på tråden: Återkommande UVI, särskillt vid sex! *HJÄLP*

Är han behandlad?

Skrivet av  Sterna
Urinvägsinfektionen _kan_ vara bakterier från killen du har sex med så trots att han inte har några symtomer på urinvägsinfektion kan det vara läge att göra en odling även på honom för att du ska bli av med din.
 

Jag är singel...

Skrivet av  står inte ut!
...och har haft dessa besvär trots att jag haft sex med tre olika män sista året.

Så jag tror inte det beror på det :(
 

Hade jag vart du

Skrivet av  Jenny
så hade jag gått till läkaren för att få ett andra utlåtande..kanske är det något annat som spökar. Har du varit hos läkare fler gånger och fått det utrett?
 

Nej, aldrig

Skrivet av  står inte ut!
Jag har aldrig fått det utrett. Vad kan det vara då???
 

Man kan har kronisk

Skrivet av  Lila
UVI som behöver behandlas med antibiotika en gång för alla sas. Även stora doser C-vitamin kan hjälpa - gör urinen surare så att bekterierna inte trivs. Att kissa efter samlag är också bra för att skölja bort bakterier som kommer av samlaget. Men om du får UVI så ofta som du beskriver är det nog bäst att söka läkare och få ordentlig hjälp.
 

lite info

Skrivet av  my
http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/blaaskatarr.shtml
 

Sant eller....

Skrivet av  mårr-mor
ej? -Men jag har läst någonstans, minns inte nu att bl.a användande av Alvedon och liknande skulle orsaka att UVI lättare uppstår.
Mitt tips: Att dricka Apelsinjuice efteråt och innan nattsömnen.
Lycka till
 

Kika

Skrivet av  Nell
på minhemmsida, där hittar du lite info om UVI och vad mankan göra. Hemsidan finns länkad i min info.
 

Tack alla!

Skrivet av  står inte ut!
Vad gulliga ni är :)
 

nej, jag vet inte...

Skrivet av  Carin
vad det heter men har du testat tranbärsjuice? Antingen flytande eller i kapselform. finns på hälsokost. Prova en kur med det. Jag har en kompis som får urinvägsproblem om dricker för mycket lightsaft och vatten. Det blir väl en obalans i kroppen. Kan också vara något att tänka på.
 

Artiklar från Familjeliv