Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan det ha varit en fästing?

Skrivet av Jenny med 3
Jag är från norrland (bor nu i västmanland)och har bara sett fästingar på bild, till för en stund sedan tror jag. Min lilla flicka på 2 år var smutsig och jag skulle tvätta henne i ansiktet. Fick bort allt utom en liten svart prick, tittade noga på det och det var platt med ben som stack ut. Och den satt fast precis under ögat. Blev lite rädd. Har iallafall hört att den ska dras rakt ut så jag tog en pincett och drog! Hur vet man om hela har följt med? Den var ju så liten.. Usch. Hon har ett litet rött märke kvar.
Svar på tråden: Kan det ha varit en fästing?

Ja, det låter ju som det.

Skrivet av  Cathis m. Didrik
Såg du huvudet när du drog ut den? I så fall fick du med allt. Huvudet ser ut som små "ben" också.
Äckliga djur är det!
Var uppmärksam på bettet. Blir det en rund ring, eller rodnad runt skall du genast uppsöka läkare.

En bra sak att veta är att fästingar inte gillar vitlök. En vitlökssommar blir det här för både tvåbenta och fyrbenta, fästingtätt som vi bor.
 

Hmm.. blir nog mer vitlök här med.

Skrivet av  Jenny med 3
Jag såg bara ett ben fram, kanske det andra sitter kvar. Jag ska hålla koll på bettet. Ska till bvc på fredag, då får väl de kolla lite bättre. Vad ska man plocka de med? Jag tog en vanlig pincett men det var svårt att få ordentligt tag tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv