Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akupressur

Skrivet av Lottis
Vet nån något om det?
Jag testade idag och hon som gjorde det sa att jag hade en kraftig reaktion på nån punkt vid de nedersta revbenen. Vad betyder de`t?
Hade också en stor reaktion på hö ben, ovan fotknölen.

Kan man få biverkningar? Hur reagerar kroppen efter behandlingen?

Tacksam för svar
Svar på tråden: Akupressur

Några svar

Skrivet av  Malva
Hej
en akupressör arbetar utifrån den kinesiska medicinen och de fem elementen, jord, eld, vatten, luft och metall. Genom att trycka på olika punkter på kroppen (ofta de samma som en akupunktör använder) stimuleras olika meridianlinjer i kroppen. Tex en punkt på handleden kan ta bort huvudvärk och en punkt på lilltån kan motverka mask i magen.
Att du hade kraftiga reaktioner på några punkter kan alltså tyda på besvär någon annan stans i kroppen.
Reaktionen på en akupressurbehandling kan bli att du alltså får positiva effekter som mindre trötthet, mindre smärta mm då en akupressör genom att trycka på olika ställen hjälper kroppen att läka sig själv. Biverkningar kan tex vara att man fryser en stund efteråt precis som efter akupunktur.
Observera att jag själv inte alls är utbildad akupressör eller ens i närheten utan att det jag svarat dig är sådant jag fått höra muntligen från en utbildad akupressör.
Hoppas att du fick oväntat goda effekter av behandlingen!
 

Artiklar från Familjeliv