Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AD-droppar???

Skrivet av trollmamma till Tor o Axel 04/09
Jag har helt slopat det mycket för jag glömmer det o för att jag är mycket ute med barnen o bor i skåne ska jag tänka på nått speciellt?
Ni kloka har ni nått bra tips?
Svar på tråden: AD-droppar???

Inte här

Skrivet av  Sofia*
Ingen av mina har fått ad-droppar mer än precis i början. Jag tycker det verkar konstigt att alla människor, oavsett kosthållinig och livshållning, skulle behöva ett kosttillskott. Nej mina barn har alltid varit ute mycket och hela familjen äter välkomponerad kost och jag tror att det räcker så.
Ser till att råa morötter tillhör varadagskosten och var ute varje dag så tror jag absolut att det räcker.
 

Men..

Skrivet av  pia
..är det inte det att barnen inte kan ta upp vitaminerna på samma sätt som en vuxen och det är därför de behöver de i form av dropparna?
Jag har skärpte mig med AD droppar sen jag läste att det påverkar skelettet negativt på barnen om de inte får dem. Har satt en kom-i-håg lapp på vällingburken.
 

Anledningen till AD droppar

Skrivet av  Fiery
just AD droppar är att vi inte har det klimat här som gör att man är ute mycket. Det var vad jag fick lära mig när jag fick barn. Jag skippade dem till mina barn också eftersom de mådde bra ändå.

Jag tror att barn mått bra i många århundraden utan att det funnits AD droppar, det är vårt sätt att leva som kräver kosttilskottet. Så, är du inne mycket med barnen så ge dem dropparna.

 

Ja..

Skrivet av  Emmie
Du har så rätt. det är livsstilen och kanske är vi inte gjorda för detta kalla klimat egentligen..?
Det förklarar ju D-vitaminen men inte A-vitaminen som fö endast rekommenderas pg att man vet att bröstmjölk inte innehåller a-vitamin. Faktumet kring hurvida spädbarn verkligen behöver a-vitamin alls är faktiskt ett mysterium fortfarande.. Däremot vet man att spädbarn kan få för mycket A vitamin och bli förgiftade av det. Så med andra ord om barnet äter berikad mat (ex berikade babymorötter) - ge inte A-vitamin.

Socialstyrelsen är alltid lika roliga.. =D
Jag ger inte AD-vitamin till min dotter.
 

Du kan även snart

Skrivet av  Nell
börja med färskpressad morotsjuice som du gör genom att själv riva ekologiska morötter och krama ur saften från.
Ca en sjättedel av karotenet omvandlas till retinol. Läs mer på min hemsida där finns det en hel del info om detta. http://w1.855.telia.com/~u85547960/Nells_Healthroom_open/index.htm

D-vitamin finns även i rikliga mängder i modersmjölken och barnet behöver från början mycket D-vitamin efter att ha levt i den relativt mörka livmodern. Vidare ä D-vitamin och kalcium starkt sammankopplade. D-vitamin hjälper till att öka på upptaget av kalcium i kroppen och inbyggnad av det i skelett och tänder. Kalcium är även ett naturligt lugnande medel. D-vitamin samverkar även med järn och fosfor.

Barn, ungdomer och vuxna behöver mellan 5-10 mikrogram D-vitamin dagligen, under uppväxten det högre värdet.
5 AD-droppar är ca 0.1 ml (1 ml innehåller 66 microgram D-vitamin => 0.1 ml = 6.6 microgram)
Dessa rekommendationer gäller för de som knappast vistas i solljus. Den somvistas dagligen i solen 20 minuter behöver inte mer än hälften till 2/3 av den angivan rekommendationen. Högre koncentration av D-vitamin (inom gränsvärdena för det kan vara farligt att överdosera) miskar även kroppen förmåga att ta upp bly.

När det sedan gäller A-vitamin och Axel kan äta aprikoser så innehåller de en stor mängd karotenoider som är bra för kroppcellerna. De arbetar mot de fria radikalerna och håller kroppscellerna unga. Finns i stor mängd även i morötter, broccoli, pumpa, mangold och spenat (mangold och spenat efter 1 års ålder, mangold innehåller mer järn också än spenat), chilipeppar, mörkgröna bladgrönsaker. A-vitamin förbättrar även järnupptaget. Om man satsar på karotenoider bör man samtidigt se till att man får i sig rätt fetter för kroppen kan annars inte tillgodogöra sig karotenoiderna för att omvandla dem till vitamiin A. Det tar upp till 10 dagar för A-vitaminet att nå rätt koncentration i blodet och det tatr 5-6 veckor för de skyddande ämnena för att koma hela kroppens vävnader till godo. Om man äter karotenoidrika livsmedel 3 ggr per dag istället för 1 gång okar karotenoidhalten i blodet med upp till det tredubbla. Och om man fräser grönsakerna hastigt istället för att t.ex. koka dem så ökar även halten till det tredubbla. Spädbarn behöver 2000 IE per dag
barn 1-3 2300 IE, barn 4-6 2500 och sedan uppåt med stigande åldder till som högst för gravida med 5500 IE per dag. Konserverade grönsaker innehålelr sämst med karotenoider, fryste näst sämst och färskt mest. Man bör även finfördela grönsakerna för att det lättare skall tas upp i kroppen. Tillsätt fett so t.ex. vid snabbb fräsning eller olja i dressing till sallader. Men det är väen så att fleromättade fettsyror som finns i vegatabiliska oljor kan förstöra karotenoiderna om kosten inta samtidigt innehåller antioxidanterna, som vitamin A, vitamin C, vitamin E samt selen.

Det var lite om vitaminerna A och D *ler*
 

Artiklar från Familjeliv