Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

7-åring - svårt att sova

Skrivet av lena m 97:a, 00:a o 02:a
Finns det något bra medel för att få barn att slappna av? Jag har en 7-åring som är som en "osalig ande" när det är dags för att sova. Vrider och vänder på sej, stressar upp sej över att hon inte somnar. Antar att hon är för spänd. Samtidigt är hon så trött och på dåligt humör ofta, antar att humöret har med tröttheten att göra. Hon somnar först vid 21-tiden på kvällen och vaknar mellan 6 och 7 på morgonen, det känns som lite sömn. Ofta bråkigt vid läggdags, eftersom hon "bestämmer" sej för att "jag kommer aaaaaldrig att somna". Tar tacksamt emot tips, vad som helst!!
Svar på tråden: 7-åring - svårt att sova

Min treåring...

Skrivet av  Ellen m Embla
...var också extremt uppskruvad när det var läggdags, och vi försökte avdramatisera läggningen med att somna till film osv. Fick rådet av vårbarnstjejerna att lägga henne tidigare, och dethar funkat ganska bra. Hon somnar mycket lättare nu och sover cirka 12 timmar varje natt. Hon var nog helt enkelt övertrött vid den senare läggtiden. Nu är rutinerna mycket bestämda, hon SKA vara nattklar vid åtta och så läser vi en bok och sedan släcker vi lampan.
Om du tror att det kan vara så att hon är övertrött är det ju lätt att testa i alla fall. Eller så kanske det räcker med en trygg läggningsrutin som får henne att komma till ro?
Kramar / Ellen
 

kalcium?

Skrivet av  maja
men hhämta kalciumet i gröna bladgrönsaker, inte i mjölk. det mesta kalciumet har nämligen försvunnit vid pastöriceringen av mjölken och det som är kvar är svårt för kroppen att tillgodogöra sig, bla på balansen kalcium/magnesium. Sen finns det ju 1000 andra skäl att inte dricka mjölk, men jag sparar det till en annan gång... *ler*
gamla människor har ofta både kalcium- o magnesium brist. svårt att komma till ro på kvällen (kalcium) och vaknar väldigt tidigt på morgonen (magnesium.

Sedan kan du ju pröva att massera henne på ryggen, rita med fingrarna på ryggen, göra "solsagan" etc.

lycka till!
kram
 

Ja, ett problem

Skrivet av  lena m 97:a, 00:a o 02:a
är ju att få henne att äta sånt som grönsaker. Hon äter nästan ingenting!! Vitamintablett har jag provat att ge henne någongång och det var katastrofalt. Men väldigt mycket mjölk dricker hon, men det hjälper kanske inte som du säger att mycket är borta ur mjölken. Hmmm hur ska jag lösa det här??? Vilka bladgrönsaker finns det kalcium i? Funderar på om det finns något jag skulle kunna få i henne
 

Mjölkens stora fördel, skäl till att dricka det...

Skrivet av  Nell
Ett glas mjölk och en banan är båda naturliga sömnmedel. Livsmedel som gör oss sömniga är de som innehåller höga halter av ämnet tryptofan. Melatonin som är kroppens sömnhormon produceras genom omvandling av neurotransmittorn serotonin som i sin tur produceras från aminosyran tryptofan. Tryptofan är alltså en aminosyra som i kroppen är ett förstadium till signalsubstansen serotonin, som bland annat påverkar sömnen. Mjölk och honung innehåller gott om tryptofan. Kolhydratrika livsmedel som pasta är också ett gott tips för den som vill sova.

Kamomillkur: Koka upp ca en liter vatten och låt 8-10 påsar med kamomillte dra i det varma vattnet i 25-30 minuter. Under tiden kokar du upp vatten som räcker till en stor mugg och lägger i två påsar kamomillte, tillsätt sedan 1 tsk honung. Häll literavkoket i ett badkar och fyll upp med riktigt varmt vatten. Låt henne sedan ta ett härligt bad samtidigt som hon dricker upp sitt kamomillte med honung i koppen. All kamomill, både från ångorna från badvattnet och teet du dricker, kommer att göra henne avstressad och sömning på bara en liten stund.

Ge henne te på citronmeliss med honung. Citronmeliss har en rogovande/sömngivande effekt.

Om hon inte somnar ta och varva ner med sagor, lyssna till CD med saga eller musik, smekningar i håret eller på ryggen, det är avslappnande. Undvik att prata om att somna.

Ellens tips är bra och övertrötthet kan göra det svårt att somna. Fasta läggningstider även på helger.

Hoppas det ordnar sig.
 

Artiklar från Familjeliv