Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här (fråga om öronbarn)

Skrivet av LoLA
Hejsan!
Jag har aldrig skrivit här förut, men har då och då varit inne och läst eftersom jag tycker mycket intressant tas upp här.

Jag har en dotter på tre år som ständigt får nya öroninflammationer. Hon har blivit behandlad med penicillin flera gånger, vilket har lett till att öronen blivit bättre, men snart har inflammationen blossat upp igen.

Vad kan jag göra? Jag har ingen lust att pumpa i henne en massa penicillin hela tiden. Det känns inte bra. Kan en homeopat finna på råd tror ni? Eller finns det någon annan sorts alternativ behandling som skulle kunna vara till hjälp?

Jag vore jättetacksam för ett svar!

Svar på tråden: Ny här (fråga om öronbarn)

Susanna Ehdin...

Skrivet av  Camelia
Skriver i sin bok "Den självläkande människan" om en studie där öronbarn blev av med sina besvär när de slutade att äta mjölkprodukter. Läs mer där - jag tyckte att det var intressant att läsa om som gammalt öronbarn!
 

Tack för tipset!

Skrivet av  LoLA
Det låter intressant. Jag ska försöka få tag i den boken...
 

Man bör vara vaksam

Skrivet av  Peter
när det gäller råd från Susanna Ehdin.
Hon har ofta kritiserats för att dra förhastade och felaktiga slutsatser samt ibland ge direkt hälsofarliga råd.
http://www.physto.se/~vetfolk/ehdin/larhammar2.pdf
 

Klart att man ska vara!

Skrivet av  Camelia
Jag är superskeptisk till ALLT och alla som påstås kunna bota eller lindra sjukdomar, inklusive vanliga svenska läkare och det som de föreskriver.

Men jag tycker ofta att det kan vara värt att prova olika saker och se vad som händer. Man känner ju själv sin kropp och kan se hur den påverkas. Passar en metod inte mig så är det ju bara att prova vidare.

Just den här studien tyckte jag var intressant att läsa om, eftersom mjölk allt oftare ifrågasätts som födoämne, det finns ju bland annat studier som visar att det kan ge ökad risk för bröstcancer. Och det är ju lätt och odramatiskt att utesluta mjölkprodukter ur kosten för att se vad som händer. Därav mitt tips.

Själv har jag blivit av med min acne och fått en mycket bättre fungerande mage sedan jag slutade att dricka mjölk.
 

Kanske inte...

Skrivet av  Mamma Mia
... så lätt att utesluta mjölkprodukter när det gäller barn? Det måste iaf till viss eftertanke för att säkra barnets kalcium o fettintag om mjölkprod utesluts. Visst går det bra men om man inte är lite kunnig i näringslära så är det kanske inte så _lätt_... ;0)
 

ja...

Skrivet av  maja
för hon har ju "bara" forskat i 24 år på immunförsvaret, så vad vet väl hon om det....
*suck* peter, i allra vänligaste ton: varför skriver du här inne? är inte det här forumet till för att hjälpa och diskutera??
ang, mjölken, så är det bara drygt 20 % av sveriges befolkning som tål mjölk. på vilket sätt anser du att uteslutning av mjölk skulle vara hälsofarligt??

mvh maja
 

Måste man

Skrivet av  Peter
hålla med alla för att skriva här inne.
Anser inte en forskare som hävdar att ett högt "qi" kan ersätta kondom för att förhindra HIV-smitta kan tas på allvar.
Detta oberoende hur många år hon forskat.
 

Jag tycker det är intressant...

Skrivet av  Ellen m Embla
...med diskussionerna som uppstår, för även om jag är ivrig förespråkare av alternativ medicin (och då särskilt näringsterapi) vill jag såklart ta del av relevant information om hur och varför det fungerar såväl som varför det inte kan antas fungera.
All information jag samlar på mig ligger ju sedan till grund för hur jag värderar den behandling jag erbjuds av alternativterapeuterna jag kontaktar.
Det enda jag INTE är nöjd med när det gäller Peter är att jag inte blir klok på vad han är för figur... :)
Läkare - skeptiker - kritiker - whatever... :D
Jag tror inte han är alltjämt avogt inställd till alternativ medicin, även om han känns som en skeptiker, och han tycks ofta ha en studie eller något att falla på...
Skulle vara intressant att läsa Peters kommentarer till mer positiva studier också, men min gissning är att de får tala för sig själva och Peter vill bara varna för sådant som kan anses meningslöst?
Sedan är ju tron viktigt i många fall, men har man en allvarlig sjukdomsbild kanske inte tro räcker, har själv provat homeopati utan att komma någonstans (allvarliga fysiksa problem), medans min mamma uppnådde omedelbara resultat med homeopathjälp, men då gällde det stressrelaterade problem på mer psykiskt plan och då kan jag också se varför det fungerat olika bra...
Jag är sorten som kräver en rimlig förklaring till varför något ska fungera, och jag har aldrig förstått mig på homeopati. Näringsterapi däremot, baserad på helhetstänknade kan jag sätta mig in i och logiskt begripa varför det skulle fungera, framför allt har jag uppnått resultat trots att jag tvivlat så jag har ingen andledning att INTE använda det.
Vanliga sjukvården går tyvärr ofta bet på dessa sjukdomar med diffusa symptom, som fibro, endo, utbrändhet (utmattningsdepression med fysiska och psykiska symptom), reumatism och liknande, och där är jag övertygad om att tex näringsterapin kan åstadkomma mycket.
Jaja, några tankar bara... :)
Kramar / Ellen
 

Fritt fram att vara kritisk

Skrivet av  ebba68
Det är väl ingen nyhet att Ehdin kritiseras ofta? Jag tycker det är bra att läsa kritik mot något man tycker är bra. Då kan man bilda sig en mer välgrundad uppfattning.

Jag tycker fortfarande mycket av det Ehdin säger är väldigt bra, men jag sväljer inte _allt_.
 

Förutom att homeopater

Skrivet av  Peter
enligt mig är de största bluffarna inom alternativvården, så är det dessutom olagligt för en homeopat att behandla barn under åtta år.
 

Varför...

Skrivet av  LoLA
anser du att just homeopater är de största bluffarna? Jag har själv ingen erfarenhet av just denna del av av alternativvården så jag lyssnar gärna både på negativa och positiva åsikter. Vilken alternativ vårdform anser du istället vara bättre vad gäller öronvärk på barn?

Ja, det stämmer att kvacksalverilagen har 8 år som gräns. Men säger inte den att det är förbjudet att ta betalt för en behandling vad gäller barn under den åldern- inte att behandla den? (Hur jag nu skulle få en homeopat att göra det gratis är väl i och för sig också en fråga i så fall...)
 

Nope

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Den säger att de inte ens får undersöka barnen, faktiskt...

http://www.ajkon.se/om_ajkon/lagen.shtm
 

För att...

Skrivet av  Peter
den homeopatiska medicinen bygger på en rent bisarr teoretisk grund som har visats orimlig av fysiken för 100 år sedan. Det bästa man kan säga om homeopatin är väl att den bör sakna biverkningar eftersom den saknar all slags verkan.
 

Jag håller...

Skrivet av  Mamma Mia
... med dig till viss del, den spädningsprincip som Homeopatiska läkemedel är gjorda ifrån är helt orimlig. Inte blir en essens mer potent ju svagare den är? Även principen om att lika botar lika känns främmande.
Dock vill jag säga att jag tror att _tron_ är den största botegöraren i många fall, då kvittar det i princip om det är Homeopatiska läkemedel eller en burk man hämtar ut från apoteket.
Jag vill oxå poängtera att det finns många örter med läkade verkan men om de späds enl Homeopatiska principer så finns i många fall inte mycket verksam substans kvar. Bättre att plocka dem själv en solig sommardag... =)
 

Och jag hänvisar som vanligt till...

Skrivet av  Ellen m Embla
...näringsterapi, för att bygga upp kroppens egna funktioner med mineraler och näringsämnen. Genom att förstärka det egna immunförsvaret kommer kroppen att klara sig själv sedan. Är själv öronbarn, och upprepade pencillinbehandlingar stör såklart utvecklingen av det egna immunförsvaret, och HUR ska det sedan komma igång och fungera? Dessutom tar tarmfloran ofta stryk av antibiotika och om då parasiter och/eller svamp får fäste kan man få rubbningar i upptaget i tarmen och sedan är man fast i en ond cirkel. Läs gärna på min hemsida och så har jag skrivit mycket om näringsterapi här inne tidiagre. Har även besökt homeopat, men dels fungerade det inte alls, dels förstod jag inte rent logiskt hur den behandlingen skulle fungera så det la jag ner.
Kramar / Ellen
 

Jag har läst boken

Skrivet av  Nettiplätt
Bli frisk av dig själv, där en utbildad läkare i USA börjar se sig om efter alternativa behandlingsmetoder för att nå hälsa. Han stöter på något som kallas Osteopati, och en äldre man som har utövat detta i flera decennier. De pratar där just om öronbarn, dvs barn som ofta får öroninflammationer. Mannen i fråga tog ofta emot dessa barn och bara genom några få behandlingar (ibland bara en tror jag) så kom de till rätta med problemet.

Jag tror det är bäst att läsa boken för jag är inte så bra på att förklara. Den var lättläst tyckte jag. Författaren heter Dr Andrew Weil och boken finns i pocketupplaga.

Har nyligen själv provat på en osteopatbehandling, och ska dit igen nästa vecka. Det påminner om hur en chiropraktor/naprapat arbetar fast många många gånger mjukare!!! Men jag föreslår att du kontaktar Svenska Osteopatförbundet direkt och frågar om behandling av ditt barn. Deras hemsida finns på http://www.osteopatforbundet.se/

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv