Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jorden är rund för att

Skrivet av Nettiplätt
det inte ska finnas några gränser...

Många av våra komplementära behandlingsformer är idag äldre och mer beprövade än de alleopatiska.

Sannolikheten för att de alternativa formerna skulle ha fortsatt att existera är minimal om dessa de facto inte hade hjälpt mänskligheten. Exempelvis är sannolikheten minimal för att akupunkturen som behandlingsform hade fortsatt att existera i flera tusen år, om resultatet endast berodde på en s.k. placeboeffekt.

Det är bra att det finns personer som granskar olika former av behandlingar på ett kritiskt sätt. Att vara kritisk på ett sympatiskt sätt genom att ödmjukt ställa följdfrågor och fundera kring något är ett sätt, då är inte målet att slå ner någon annans tro eller värdesystem - utan att själv försöka förstå och få svar på sina frågor.

Det finns även de som är kritiska genom att använda andra- eller tredjehandsinformation (exempelvis från tidningsartiklar) för att slå ner på andra människors upplevelser och ERFARENHETER av något som fungerar. Det anser jag är lika oseriöst som att själv utge sig för att sitta med den enda rätta informationen, eller "sanningen".

Lite ödmjukhet inför livet och andra människor skadar inte...
Svar på tråden: Jorden är rund för att

Placebo

Skrivet av  Peter
kan ha så stark verkan att det visst kan vara enda orsaken att en behandling har överlevt.
Speciellt om andra samtida behandlingar varit både farliga, smärtsamma och verkningslösa.
Detta gjorde ju bl.a. att homeopatin slog i genom för drygt 200 år sedan, och den överlever ju fortfarande trots att ingen kunnat visa på annan effekt än placebo.
 

du får tro vad du vill

Skrivet av  ellie
men om du inte är intresserad av ämnet så förstår jag inte vad du har här att göra? =o/
Obs! Inget illa ment. Bara en förfrågan. Vad är det som gör en människa så driftad till att ge svar i ett Snack som man inte är intresserad av...

Skaffa ett liv, en hobby eller nåt som gör dig glad istället för att bli arg över de mänskor som finns härinne. Ditt liv skulle bli mycket mindre stressigt då =o)när du slipper ödsla tid på nåt du inte är intresserad av =o)

Kika in på nån annan snackgrupp där du känner att du är intresserad av ämnet, där träffar du folk som tycker som du och ni har gemensamma hållpunkter =0) Eller du kanske bara vill skapa debatt? Tycker kanske att det är kul att bara hänga i snack där du tycker tvärtom? Tycker om att vara en sten i skon, liksom...så där irriterande? =0) Det tror jag =0)

Vi bestämmer ju själva över våra kroppar och vad vi vill göra med dem. Sköt du din kropp på det sätt du önskar och tro vad du vill tro på, men jag tror inte att vi kommer att ändra oss oavsett dina teorier. Du tillför liksom inget nytt, som vi inte har hört förut...

Min sanning är min och din sanning är din. Varför kan de inte existera samtidigt?

Jag ska nu läsa lite i de snackgrupper som intresserar mig och har inte tid för nån långdragen diskussion, så bli inte ledsen om jag inte besvarar dig. Ville bara ge dig en tanke att fundera över...

Med en positiv syn kommer man mycket längre =0)
Julefrid =0) och massa energi åt ditt håll!
 

lät konstigt det där sista

Skrivet av  ellie
ville bara skicka lite energi åt ditt håll, så du orkar ta itu med denna biten av dig själv och ägna dig åt uppbyggande istället för nedbrytande relationer.

Lycka till!


 

Nä?

Skrivet av  Mamma Mia
Det är väl trist att mota ut någon härifrån bara för att denne är ifrågasättande/ kritisk? Han har ju tydligtvis ett intresse i ämnet o då har han lika stor rätt som alla vi andra att vara härinne. Man måste väl inte tycka att Homeopati är jättebra för att vara intresserad av Alternativmedicin? Jag tycker det är jättekul med örter o andra alternativa behandlingar men jag kan inte förstå mig på just Homeopati. Är inte jag välkommen härinne då?
Nej, nu får vi väl vara såpass öppna o mogna o försöka inse att alla har olika åsikter. I mina ögon är det bra o berikande, inte något negativt. Men om du har problem med vissa skribenter så behöver ju inte du läsa det som de skriver? Det tycker jag verkar bättre än att bannlysa folk härifrån... =)
 

Jag menade

Skrivet av  ellie
inte så som du uppfattade inlägget.

Jag vill inte bannlysa någon (därav alla smileys som påvisar att det inte var elakt menat =o) ) utan jag undrade bara vad man gör på en sida där man uppenbart inte är intresserad av det som står utan bara vill föra fram sin åsikt om hur rätt man själv har och hur fel alla andra härinne har =o(, trots att många upplevt positiva saker med alternativ medicin.

Peters inlägg längre ner på sidan och nästa sida är fördömande och förlöjligande mot akupunktur och homeopati. Inget inlägg är positivt eller verkar särskilt intresserat av ämnet. Bara allmänt tyckande om att det saknas vetenskaplig grund och att vi härinne verkar konstiga om vi tror på sånt mumbojumbo.

om (akupunktur):
Fast dessa energibanor (2004-11-29 18:13:13)
är det väl ingen som tror på längre!

om alternativ medicin:
"Människan har haft många
märkliga saker för sig genom tiderna.
De flesta har man insett varit felaktiga.
En harmlösa metoder som akupunktur och homeopati
har naturligtvis lättare att överleva än uppenbart
farliga saker som åderlåtning m.m."

Visst får vi ifrågasätta, vi behöver inte köpa hela paketet. Jag köper inte heller allt. Några kanske vill ha vetenskaplig grund för att det faktiskt fungerar.

Men jag upplever det kränkande om någon kommer och klappar mig på huvudet och säger: Men de där energibanorna är det väl ingen som tror på längre! (Underförstått; om du gör det så är du lite mindre vetande, lilla gumman).

Det här ska vara en fri sida där man får tro på det man vill och alla våra upplevelser är våra upplevelser och sanningar. Man kan ju tänka på hur man uttrycker sig. De som bara vill ha den västerländska synen på hälsa kan väl gå in på diskutera diagnoser snacket eller så. =o) Fast det är bara vad jag tycker.

Du har rätt. Jag ska inte läsa Peters inlägg mer =o) och försöka vara lite mer mogen och öppen =0)

Kram
 

Fast att be någon...

Skrivet av  Mamma Mia
... skaffa sig ett liv osv tycker jag inte låter särskilt trevligt, det spelar ingen roll hur många smilys man satt dit då, det ger bara ett dubbelt budskap. Jag föredrar när folk är raka med sina åsikter o inte lindar in dem men det är jag det. Man kan inte räkna med att alla i en snackgrupp är där pga ett positivt intresse för ämnet, kolla bara på feminism, dagis/förskola, Multikulti osv, osv. Jag vet inte om Peter har intresse för andra delar av Alternativ medicin, det är ju ett stort ämne som involverar så mycket mer än Homeopati. Jag har läst en del om Homeopati o jag förstår inte hur man logiskt ska kunna förklara spädningsförfarandet, lika botar lika osv, för mig är det orimligt. Det betyder inte att jag bara tänker i strikt skolmedicinska banor, tvärtom så är jag väldigt intresserad av Natur medicin som komplement. Jag samlar örter, gör theér, tror på alternativa terapier (musik, vatten, yoga, akupressur osv). Jag tycker inte det behöver vara svart el vitt, det borde vara tillåtet att få ta russinen ur kakan, vara konstruktivt ifrågasättande osv. Det är så jag menar när jag skriver att vi borde ha ett öppet o moget klimat härinne. Nåväl, nog sagt om detta för min del... =)
 

En pappa inne här..

Skrivet av  Lotta m Albin
Vad roligt att en pappa är inne på denna sida och dessutom på alternativ medicin. Det har jag aldrig sett förut. Roligt...nu har jag inte läst vad du tycker om alternativ medicin men eftersom du är inne berör det dig i alla fall och på ett bra sätt hoppas jag.
 

Artiklar från Familjeliv