Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ofräsch i munnen

Skrivet av Anonym just nu..


Hej! Är det nån som vet varför man får beläggning på tungan?? Jag skrapar med en tungskrapa varje kväll och får då bort ganska mycket av en mjölig vit beläggning. Men det kommer ju bara igen. Känner mig allmänt ofräsch i munnen trots tantborstning o dyl. Har op bort mandlarna då dom orsakade "proppar" som luktade f_n. Kan nån hjälpa???
Svar på tråden: Ofräsch i munnen

Låter som svamp!

Skrivet av  Ellen m Embla
Gör en sökning på Candida på webben så hittar du mer information!
Men just vit beläggning är så typiskt för svamp, och det går att behandla med mycostatin från apoteket (receptbelagt) men det kommer troligen snart tillbaka.
Man får inte svamp i munnen om man inte redan har en svampöverväxt i tarmarna och ev även i kroppen.
Svampöverväxt hänger ihop med ett bristande immunförsvar, och själv har jag gått med svamp i kroppen i 25 år utan att förstå problemet. Nu har jag dock fått hjälp och arbetar på att bli helt frisk.
Ett boktips: Candida, vår tids folksjukdom av Peter Wilhelmsson.
Kramar / Ellen
(har fyllig info och överfull hemsida ifall du vill läsa mer!)
 

undvik mjölk

Skrivet av  ellie
Mjölk ger beläggningar på tungan.
Undvik mejeriprodukter så gott du kan. Använd en tandborste och gnugga bort beläggningen (ha denna bara till tungan, blir ofräsht annars. Byt den ofta.)

Socker ger också obehagliga ångor och bidrar till svampöverväxt på tungan. Torsk heter det väl och är vanligt hos barn eftersom de ammas.
 

Rekommenderar dig med

Skrivet av  Anso
att läsa på lite här http://www.chinesemedicinesampler.com/pathguidesp.html
 

Artiklar från Familjeliv