Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flyttar upp/Nettiplätt/osteopati/LoLa/öronbarn

Skrivet av Britt
Just det Nettiplätt, det har jag också läst om i John Upledger böcker om Kranio Sakral Terapi. Han var också osteopat från början.
Som jag förstår det kan örats dränering till svalget hindras av blockeringar i kraniet.
Det ska finnas ett förbund för de som "bara" ger kranio sakral behandling har jag läst någon stans.
Någon som vet vad deras hemsida heter?
Svar på tråden: Flyttar upp/Nettiplätt/osteopati/LoLa/öronbarn

Nej, men kolla på ...

Skrivet av  Ellen m Embla
KAMs hemsida, Kommitten för Alternativ Medicin:
http://www.kam.se/
Hittade förresten förbundinfon när jag skulle kopiera länkadressen KSTF - Kraniosakrala Terapeutförbundet
Alla kontaktuppgifter finns under länken "förbund" på KAMs hemsida.
Kramar / Ellen
 

Tack och lycka ..

Skrivet av  Britt
Tack för infon och hoppas allt går bra imorgon!
 

:) Rapport utlovas! *imt*

Skrivet av  Ellen m Embla
...
 

Vad kul,

Skrivet av  Nettiplätt
John Upledger ska jag lägga på minnet... och leta efter hans bok/böcker! Tack!! ;0))
 

se bara upp lite med ..

Skrivet av  Britt
Upledgers "stillpoint" - det finns KS-utövare/lärare som gått ifrån detta, för att man menar att en del personer kan bli kvar i ett alltför avslappnat/frånkopplat tillstånd. En sådan är Stanley Rosenberg i Danmark. Han använde också stillpoint tidigare, men har gjort en kovändning bl a utifrån sitt nära samarbete med någon nervforskare.
 

Oj, kan du förklara lite mer om

Skrivet av  Maa
hur menar du här, Britt?
En stillpoint är ju ett läge kroppen själv hittar. Jag har nu gått på behandling och är såpass känslig att jag kan ligga ner själv och känna den sakrokraniella rytmen utan någon behandlare, jag känner även när jag får en stillpoint, men det är ju inget jag framkallar, utan den bara kommer. I vilket läge skulle en stillpoint vara riskabel, menar de? (jag har läst Upledgers första och tredje bok, men inget annat)
 

det verkar som om ...

Skrivet av  Britt
man också kan framkalla en stillpoint. Upledger talar om still point induction.
Låter jättehäftigt att du själv känner rytmen, kan du beskriva hur det känns - eller kan man bara upptäcka det gm egen erfarenhet?
Så här ungefär uppfattar jag att de som gått ifrån stillpoint menar: flera av de tekniken man använder i KS behandling ger en djup avslappning i det autonoma nervsystemet, man kommer i ett mkt inaktivt tillstånd. Om man dessutom gör stillpoint, kan personer som från början har låg energi i systemet få svårt att komma ur detta tillstånd. Därför gör man istället flera gånger efter o under behandlingen en teknik som sätter upp hastigheten i SK systemet.
Kan inte påstå att jag förstår hur det fungerar, men så här har jag uppfattat det.
Vet inte om Stanley Rosenberg tar upp detta i sin bok, men det kan ju hända.
Hur detta förhåller sig till de stillpoints som uppstår av sig själva, som du berättar, det har jag inte hört något om. Menar du att de uppstår regelbundet hela tiden, eller är blir det fler när man slappnar av medvetet? Hur ofta känner du stillpoints på ett ungefär?
 

Tack, jag ska tänka på det

Skrivet av  Nettiplätt
när jag läser! Känner ännu inte igen alla termer...
 

Artiklar från Familjeliv