Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

svullen tunga

Skrivet av Tia
läste någon gång om svullen tunga, dvs om det syns tandmärken på tungan som ska man tydligen inte må så bra... stress och vad det var allt.
ngn som vet om detta är ngt att ta på allvar ?
har iallafall tydliga tandmärken !
Svar på tråden: svullen tunga

Tandmärken på tungan

Skrivet av  ellie
har jag med...hörde på "Sex and the city" om begreppet "tungpressning" eller nåt sånt.

Det gör man tydligen när man är stressad. Vet ej vad som händer förutom att tungmusklerna blir ömma, och kanske påverkar det nåt annat i sin tur? Jag gnisslar tänder också på natten men försöker stretcha hela käkpartiet innan läggdags.

Läste att om man stretchar tungan, drar ut den långt ur munnen alltså ibland, så kunde man bli friskare från halsont osv.

 

Visar även att

Skrivet av  Anso
mjälten och njurarna jobbar för hårt. du borde därför dra ner på protein och salt.
 

oj !

Skrivet av  Tia
kan man läsa mer om det någonstans ?
det är säkert flera fel på mej, funderar att gå till en näringsterapeut faktiskt.
 

Här kan du läsa lite till

Skrivet av  Anso
http://www.chinesemedicinesampler.com/pathguidesp.html
 

Intressant...

Skrivet av  C
Jag har liknande tunga (lider dock av klara stressymptom). Enligt österlänsk medicin har jag också "problem" med min mjälte så det lät intressant. Äter dock inte så mycket protein att jag kan dra ner på det, saltar dock gärna på maten.
 

Akupressör

Skrivet av  Malva
En akupressör tittar alltid på tungan på den som ska behandlas och då tittar man bland annat efter tandmärken på tungan som kan indikera vissa besvär.
Men om du känner dig tipptop i form så behöver du nog inte oroa dig akut. Känner du dig däremot ur form är tungan kanske en indikation på att något behöver balanseras.
 

Artiklar från Familjeliv