Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mer om torr hud.. fukt eller fett???

Skrivet av penti
om man har torr hud kan den ju behöva fukt - jag brukar ta olja till mig och mina barn när dom är torra - men det tillför kanske inte fukt utan mest bara täpper till huden?!

tänker jag tokigt nu....
Svar på tråden: mer om torr hud.. fukt eller fett???

beror på vad du har för fukt

Skrivet av  Anso
och fett skulle jag tro - spånar nu för jag vet itne. jag vet att en sak vi gjorde tokigt i början med tindas eksem var att vi satta på för mycket kräm och det bildades bakterier där. det ska gå in i huden på en halv minut sa min svägerska som jobbar med hudprodukter.
jag tror att man helt enkelt får prova sig fram. I sverige säjer man tex att man ska undvika att bada barnet för ofta medan man här i australien säjer att de ska bada i oljigt vatten dagligen för att återfukta huden. vi har provat oss fram och har nu en tjej utan eksem.
 

fett invärtes!

Skrivet av  Britt
Min dotters torra hud blev bättre när hon fick olja som bl a innehåller Omega 3, 6 och 9 . Den heter Udo\'s choice och ska var väldigt bra. Kan inte så mycket om detta men man hittar säkert info på nätet. Har för mig han heter Udo Erasmus, nån som vet?
 

Innifrån

Skrivet av  Sofia*
Man kan smörja huden innifrån! Vi äter en allt för basisk kost i dag och är man torr i huden kan detta vara en reaktion på detta eftersom det då inte bildas de mjölksyrebakterier som kroppen behöver. Prova att äta mjölksyrebaciller, antingen i stora mängder av pro Viva och acidofilus osv. Eller via tabletter från hälsokosten.
 

Hur menar du ...

Skrivet av  Britt
blev lite nyfiken på det du skrev, eftersom jag länge har trott att kosten idag är väldigt syrabildande/syrahaltig. Var kommer dina uppgifter ifrån? Vad menar du är basiskt av det vi äter?
 

Lite mer om fett invärtes och utvärtes med :-)

Skrivet av  Åssi
Det går alldeles utmärkt med en matsked linfröolja på morgonen. Det finns annars flera märken som säljer diverse fisk och vegetabiliska oljor i kapslar - dyrare men kanske lättare att svälja.

Vegetabiliska oljor på huden täpper inte till utan tas upp... tycker jag i varje fall. Man kan möjligen få kosmetika acne (små röda plitor som försvinner när du slutar smörja in dig med oljan). Brukar du använda Natusan eller andra oljeblandningar med mineraloljor så säger experterna att mineroljor _inte_ tas upp av huden, alltså borde de täppa till...? Å andra sidan är meningarna delade angående om mineraloljor tas upp av huden eller inte.

 

Artiklar från Familjeliv