Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sluta med mjölk- tillskott ?

Skrivet av Maria
om man slutar med mjölkprodukter, vad bör man äta för tillskott ?
Svar på tråden: sluta med mjölk- tillskott ?

Kalk!

Skrivet av  Camelia
Är dock osäker på hur mycket man behöver varje dag...

Och behöver man ta extra kalk egentligen? I alla andra länder där de inte dricker mjölk så lider de väl inte av benskörhet i alla fall...? Någon som vet?
 

Äter man

Skrivet av  åsa
en sådan kost som de som bor i andra länder skulle jag som vuxen våga strunta i kalktillskott. Men sedan har vi det där med solen och d-vitaminet som gör att man tar upp tillräckligt med kalk. Vi har ju inte rätt väder här helt enkelt.

rekomendationen för barn är 540mg/dag för ammande (om jag minns rätt) 1500mg/dag. Vuxan tror jag ligger någonstans mellan 600-800mg/dag men det är att vagt minne.
 

Nej, benskörhet lär vara

Skrivet av  Britt
vanligast i de länder där man dricker som mest mjölk.
Har ett vagt minne av att jag hört att man forskar på om det skulle kunna ha ett samband med vitaminer som man sätter till i den magra mjölken.
Mina barns skolläkare påstod att kalken i vanlig mjölk är svår att ta upp pga att mjölken är behandlad.
En annan sak med kalk är att ju mer socker man äter desto mer kalk förbrukar man. Vi har ju väldigt hög sockerkonsumtion i Sverige, det kanske också är en faktor varför det rekommenderade kalkintaget är så pass högt.
 

Tips på smidigt tillskott

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Köp dolomitkalk- pulver på h\'lsokosten. Betdligt smidigare än tråkiga kalktabletter tycker jag. En tesked om dagen är dagsbehov (om du inte ammar eller är gravid- då ska du ha mer). Det smakar inget, går lätt att smyga ned i maten osv. Själv gör jag en smoothie på havremjölk,bär och havregryn varje morgon där jag häller ned mitt pulver. :-)*jag är allergisk mot mjölkprotein och får alltså inte i mig särskilt mycket kalk*
 

Artiklar från Familjeliv