Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anso!

Skrivet av ammande mamma
Vill bara tacka för ditt inlägg om rosenrot när man ammar.
Jag vet ju oxå att man ska kolla flera ölika källor. Men med liten bebis är det svårt att hinna allt..

Kram till dej!
Svar på tråden: Anso!

ammande mamma och Anso

Skrivet av  Nell
Nu var det inte rosenrot Anso svarade på och jag vill även komma med lite fler kommentarer *ler* Men visst kan även rosenrot ha en påverkan, mer om det längre ner.

Självklart finns det barn som påverkas av det som mamman får i sig men inte alla och inte alla i samma utsträckning. Vissa männsikor är mer mottagliga och andra knappt alls. Precis som med skolmedicin så har även örtmedicin som t.ex. citronmeliss, johannesört, kamomill, anis, fänkål kummin mm. sina effekter som kan föras över i mjölken och vissa som man då vill skall föras över i mjölken när det gäller örter. Även kaffe och te kan även påverka barn. Beroende också på hur gammalt barnet är och hur mycket man ammar så får man göra en bedömning av vad man vill använda. Johannesörten är inte farlig i sig, tanken med rapporten när det gäller påverkan på slöhet t.ex. kan jag tänka mig handla om att inte barnet vill amma så mycket just då eller snarare inte har orken att göra det pga trötthet. Man får i sådnan fall vara uppmärksam på hur barnet reagerar och vidta årgärder efter det, men detta gäller även skolmedicin. När det gäller kolik så minskar ju även risken med åldern. Det är alltid bra att ha mer information så det skulle vara av yttersta intresse att få se rapporten/erna.

Ha det gott *ler*
 

sant

Skrivet av  Anso utan svenskt tangentbord idag
jag haller med dig, nell
just i detta fallet fick jag kanslan av att barnet var ganska litet. stor skillnad nar man bara hobby ammar och barnet inte far i sig mangder av mjolk med.
kan man undvika det sa tror jag iaf att det ar sa jag skulle gora. better safe than sorry helt enkelt =)
 

tack

Skrivet av  Anso utan svenskt tangentbord idag
Det var som nell skrev johannesort jag skrev om men jag personligen tar det lite varsamt eftersom det finns lite forskning i omradet.
 

Artiklar från Familjeliv