Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ledsen :-(

Skrivet av Lilly - bf 14/12
Usch, barnets pappa ringer till jobbet och hotar med att han minsann ska ha barnet från födseln! Kan han verkligen göra så??? Vad är det som gäller om man inte är överens om var barnet ska bo?

För det mesta är han vettig att prata med, men nu undrar jag om det har slagit slint helt? Han som inte ens ville ha barnet utan ville att jag skulle göra abort. Nu säger han att han vill ha barnet, men är väldigt dålig på att visa det och det må väl vara hänt. (Han visar det ibland.) Men hur kan han säga sådana här saker helt plötsligt? Sista tiden har det t o m varit ganska trevligt att träffa/prata med honom trots omständigheterna. Men nu, jag fattar ingenting och ledsen blev jag också.
Svar på tråden: Ledsen :-(

Kraaaaam

Skrivet av  Tweedy
Jag tror han griper efter sista halmstrået, vill göra dig ledsen just för beslutet du tog att behålla barnet, vilket jag förmodar var emot hans vilja.

Hela hans värld är i uppror, jag försvarar honom INTE nu!! Och då är det ju så att du är grunden till att han mår dåligt nu, och då attackerar han dig på detta sättet för han vet att du blir sårad och ledsen. En "bra" taktik som funkar oxå..tyvärr...man är ju så känslig när man är gravid och ensam i det.

Låt honom vara för sig själv ett tag så han kan lugna ner sig. Sen när han är på en bra humör, ta upp detta med honom. Säg till honom att du blir sårad av hans sätt och beteende och att du inte vill veta av det mer. Sätt klara gränser, både för dig själv och för honom. Han har ingen som helst rätt att kränka dig så!

Om du tänker efter riktigt noga så tror jag du vet att det finns INGEN som tar en nyfödd ifrån mamman OM det inte föreligger synnerliga skäl till detta.

Han stjäl din energi just nu. Sätt stopp på det och fokusera på den lill* du bär inom dig!

Lycka till!
 

Till Tweedy

Skrivet av  Lilly - bf 14/12
Tack för dina ord. Lustigt, jag pratade med min syrra igår. Ringde henne och bara grinade och hon sa ungefär samma sak. Så jag får peppa upp mig och lyssna på er!

Stämmer det där med att han inte ville ha barnet utan försökte med alla medel att övertala mig att göra abort.

Jag blir bara så himla ledsen när han håller på så här. Träffade honom i morse hos bm och då var jag rätt sur mot honom och han frågar "vad är det???". Ja, gissa 10 gånger? Eftersom jag inte orkade med ännu en jättekonflikt just då så sa jag bara att jag är gravidtrött och att allt vårt tjafs inte gör saken bättre. Vilket är sant.

Ja, usch, det känns bara så hopplöst ibland. I mina mörkaste stunder kan jag önska att han inte ville vara med alls så jag slapp allt tjafs. Samtidigt så tycker jag ju att det är mycket bättre för barnet att få en pappa. (Som trots allt är rätt vettig och trevlig när han inte är så här.)

Vad jag svamlar, men det är mycket som går runt i mitt huvud just nu... Tur att det finns folk som orkar lyssna!

Kram tillbaks
 

Till Lilly - bf 14/12

Skrivet av  Tweedy
Jag kan känna igen en hel del i det du känner och går igenom.

Då när jag väntade min son, så kunde jag göra vad som för att det skulle funka mellan mig och pappan. Insikten då var inte vad det blev efter ett tag precis...*s*

Något som jag tycker du ska vara glad över, det är att han följer med till BM! Det är inte alla pappor som ställer upp så ska du veta! För det kan han få en eloge från mig :-)

Det är många hormoner som spökar i kroppen vid en graviditet, man blir extra känslig. Och det är inte heller farligt att gråta! Man måste tillåta sig att vara ledsen över att det inte blev som man egentligen hade önskat/tänkt sig.

Du genomgår en graviditet, men du genomgår även en fas/kris där du inte ha pappan där du hade önskat ha honom. Dels så går alla känslor upp och ner för pappan (tror jag) och dels så innerst inne så är man så glad över det barn man bär.

Jag personligen tror att du ska se tiden an. Pappan kommer att växa in i sin roll så småningom. Det är faktiskt inte lätt att stå utanför som blivande pappa, att bli påtvingad ngt som man egentligen inte önskat få.

Även om det nu inte skulle bli ngt mellan er i framtiden, så glöm aldrig att han har gett dig något som du alltid kommer att hålla kär...ett barn...som kommer att bli det allra bästa du någonsin fått!!!
 

Tweedy

Skrivet av  lilly7 - bf 14/12
Jag mailar dig!
 

Artiklar från Familjeliv