Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang rättskydd,bra att ha koll på

Skrivet av My
innan ev. tvist uppstår med motparten föräldern.
har skrivit tidigare på två andra sidor om det här,men tror att det är bra att ni får koll på vad som gäller OM pappan skulle få för sej att tvista om vårdnad och/eller umgänge/boende om barnet.

-------------------------------
Jag har "roat" mej att ringa runt till X antal större försäkringsbolag i frågan om vad som gäller ang rättskyddet vid skilsmässa,vårdnadstvister(umgänge,boendetvist inräknat)

I stort sätt så får jag detta svar av dem:

Rättskydd täcker INTE i SAMBAND med skilsmässa(sambo och partnerskap innefattas också),så uppstår tvist om vårdnad umgänge boendet om minderåriga barn i samband med skilsmässan så gäller den inte.Det kan sägas att det är lite av en HUVUDREGEL för bolagen.En del håller stenhårt på huvudregeln,en del säger att det kan variera i vilken tid det måste förflutit sedan skilsmässan/(sambo/partnerskap) gick igenom innan man ev. kan vara berättigad att nyttja rättskyddet.

Ett bolag framhåller att det är av vikt att också påvisa när avtalet om barnen kom till i frågan om vårdnad/umgänge/boende och från det datumet räkna framåt 1 år för att ev. vara berättigad till rättskydd

Det verkar dock vara som så att minst ett år skall ha förflutit efter att separationen vunnit laga kraft,en del säger 2 år,ett bolag säger att om det inträffar "nya oförutsedda saker" (som har med vårdnad/umgänge/boende om barnen att göra)innan denna tidsfrist så kan det finas undantag och de kan då berättiga en till rättskydd.

Vad som ex?? Ja,det är från fall till fall,så RING ALLTID OMGÅENDE till ert bolag och checka av vad som kan gälla för er personligen!

Detta har jag fått fram ang detta med s.k "medförsäkrad" på en hemförsäkring och vad som i stort sett gäller där:

Som medförsäkrad så har du rätt att nyttja rättskyddet om bolagets övriga regler år uppfyllda,men...

Flyttar du som medförsäkrad från adressen där försäkringen står så måste du samma dag ordna en egen hemförsäkring med rättskydd i för att ha en chans att få räkna ihop antal månader/år som du måste ha haft sammanhängande för att ha chansen att få nyttja rättskyddet vid ev. tvist!!!!!! VIKTIGT!!!!!

Det spelar alltså ingen roll att ni fortfarande äger huset tillsammans som du flyttar ifrån trots att du flyttat,eller lägenheten osv,Försäkringen är bunden till folkbokföringsadressen som ni hade gemensamt.
FLYTTAR DU ÄNDRA OMGÅENDE hos försäkringsbolaget så att du inte missar chansen till rättskydd av den orsaken.Vad som gäller om huvudförsäkringstagaren är den som flyttar vet jag ej säkert men förmodar att det är sak samma där,han/hon tar med sej försäkringen och du måste skaffa ny samma dag det sker.

Jag har medvetet valt att inte skriva ut vad var och en av försäkringsbolagen svarat detta pga av att jag kan ju uppfatta saker på ett sätt och skriva det här på ett sätt som kanske mot förmodan inte riktigt stämmer 100%.Det jag vill säga med detta är att jag hoppas ni förstår att det är viktigt att ni själva verkligen tar er tiden att ringa upp ert eget bolag och verkligen bli på det klara med vad som gäller just er i ert fall.På så sätt blir det närmast sanningen,även om jag är övertygad att jag gjort en rätt sammanställning av mina samtal med försäkringsbolagen idag på telefon.

Ser år ut och år in här på föräldranätet hur förälder efter förälder hamnar i jobbiga situationer pga att de inte alls har koll på vad försäkringen egentligen säger och det kostar mer än det smakar kan jag lova.
Det räcker ju med att må dåligt över situationen av en separation,inte få en kalldusch ang vad föräkringen inte täcker fast man trodde man hade ett skydd.
-------------------------------------------------
Ja, om detta kan man tycka både det och detta om,som mamma,som pappa,jag hoppas att det manar till eftertanke om vad ni bör göra för att säkra upp er så mycket det går,redan innan en ev. separation är på G kan jag tycka.Jag valde att ta reda på allt detta,min tanke med det var att jag vet hur jäkla dåligt man kan må när man sitter i dessa separationer och tvister så man har svårt att hålla isär allting som annars till vardags kan vara självklart att enkelt hålla reda på.

det kan tyckas att det är väl en enkel sak att ta ansvar för bla...bla...bla.. osv , men mår man psykiskt illa och är hårt pressad från flera håll så är det inte lätt att även ha koll på vad försäkringar säger och inte säger.Hur man skall tolka dem osv.
Hoppas det var till någon hjälp för någon härinne iaf.
___________________________________________________

Svar på tråden: ang rättskydd,bra att ha koll på

tack,

Skrivet av  mija
kollade just upp med mitt bolag: att rättsskyddet gäller för mig som aldrig bott ihop med barnets far.

skönt att ha koll :D

 

MIJA! Vilket bolag

Skrivet av  Anonym på grund av ämnet
har du? Jag har inte heller bott ihop med barnets far och om jag hamnar i blåsväder för han bråkar är det ju skönt att veta om jag kan få rättsskydd.
 

hm.

Skrivet av  mija
MIN försäkring är en hemförsäkring hos länsförsäkringar gbg. men jag är osäker på om jag har nåt extra rättsskydd... Hon svarade att "generellt är det så att har man inte bott ihop är det så att rättsskyddet gäller, men det kan finnas undantag"


Sen kolade hon min försäkring och sa att joo, det gäller då ska man bara se till att advokaten skickar till bolaget en anhållan om att få företräda mig.

För säkerhets skull, kolla upp din försäkring, lita inte på detta för mkt!

kram & hoppas inte det blir trassel! det verkar det inte behöva bli för mig :)
 

Oj tur jag tittade in...

Skrivet av  EmilsMamma
...nu e jag ju inte insatt från början om vad ämnet gäller men... Pappan till min 4-årige son har nyligen kontaktat f-rätten ang att han vill träffa sin son...MEN han har bara träffat honom i 15 min uttav sitt liv jag vet inte vart jag står i frågan o rädsla kring vårdnadstvist och dyl. rusar runt i mitt huvud... Vad gäller detta rättskydd? Snälla nån om Ni vet SVARA lilla mig....
 

du kan mejla mig om du vill..

Skrivet av  mija
...mija(a)comhem.se fast med snabel-a istället såklart men det vill jag inte skriva ut medd tanke på spam-risken :)

 

Artiklar från Familjeliv