Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver råd!

Skrivet av Villrådig....
Är mammaledig sedan 3,5 år.
Ska börja jobba till våren. Bolaget jag är anställd på har blivit uppköpta och min tjänst jag hade finns ej längre utan har blivit till flera stycken tjänster.
Jag var då administrativchef, satt i ledningsgruppen, hade personalansvar etc.
Har sagt att jag vill jobba 50-75% ett par år. (vill ge mina barn tid samt att jag sköter redovisningen åt min mans bolag)
De erbjuder mig följande:
90% tjänst.
-Kundreskontra
-Ansv. för att receptionfunktionen ska fungera(=läs: Hoppa in i receptionen när någon är sjuk....)
-Adm. passerkort etc.
-Ev. om tid finns: Kontering av leverantörsfakturor.

Min lön var när jag slutade:
23.000 kr. samt 2000:- skattefri milersättning (överenskommelse mellan mig och min chef, nuvararande vvd)

Nu blir min lön "oförändrad" dvs: 23.000 kr. i månaden.

HUR SKA JAG AGERA?
VAD TYCKER NI OM DETTA, SKA JAG HELT ENKELT VARA GLAD ÖVER ATT FÅ BEHÅLLA JOBBET?

Är egentligen inte vrålsugen, för branchen (IT) är egentligen rätt trist tycker jag, har varit inne på att plugga något helt annat.
Svar på tråden: Behöver råd!

Ta det sålänge!!

Skrivet av  Annika
...om du vill hitta på något annat sedan, så kan du ju alltid sluta. Om du tar tjänstledigt för studier har du även efter det ett jobb att komma tillbaka till....
Lycka till!!
 

Rättigheter

Skrivet av  Maria
Jag tycker att du ska ta jobbet. Eftersom de kanske inte kommer att gå med på att du tjänstgör mindre- och då kanske ger jobbet till nån annan och hävdar att de har arbetsbrist tycker jag du kan göra så här: Efter två-tre månader på jobbet kan du säga att du vill ta deltids f-ledigt från och med ytterligare 2-3 månader fram i tiden- och därefter jobba 75%. Eftersom alla har laglig rätt att förkorta sin arbetstid till 75% tills barnet är 8 år så ska man ta den....
Angående lönen så borde den väl förhandlas om då det har gått mer än 3,5 år sedan den sattes. Minst 2-3%/år bör den väl ha stigit. Så om vi säger att den stigit 2 %/ år så bör din löneökning MINST vara 7-8% på 23 000 vilket motsvarar ca 1800 kr. Vid 3 % ca 2500 kr.
Lycka till!!!!
/ Maria
 

FÖRHANDLA om lönen...

Skrivet av  Linda
tycker jag absolut att du ska göra. Är tjänsten 100% men de kan tänka sig att du jobbar 90% eller? Du har ju som sagts i inlägget innan laglig rätt att jobba 75%. Så ta jobbet, med rätt lön förstås, börja kanske på 90% men efter någon månad kan du ju alltid säga att det inte funkar, utan jobba då istället 75%. Önskar dig lycka till oavsätt vad du beslutar dig för.
 

Tillbaka igen...

Skrivet av  Villrådig...igen
... efter julfirande i fjällen!
Har försökt att inte tänka på detta under veckan och det har väl gått rätt bra.
Kom hem nu i kväll och vad gör man? Jo, går ner till datorn och kollar om man fått några svar....

Angående 90% arbetstid så VILL jag inte jobba så mycket!!!!!!!
Jag vill ha min tjänst, alltså 100% arbetstid och arbeta 50-75% av dessa 100%
Visst skulle jag KUNNA jobba 90% men då måste jag lämna barnen kl. 07.30 och hämta dem 17.00 (tidigast)
vilket jag tycker är alldeles för länge för dem.
Hade tänkt mig 09-15
Ekonomiskt sett behöver jag inte arbeta, det är bara det att jag inte vågar stå på egna ben och tro på mig själ riktigt.

Hjälp!
 

Stå på dig och kräv...

Skrivet av  Linda
löneförhandling samt att du har ju laglig rätt att jobba 75%. Ev. skulle du kunna säga att om du behåller din nuvarande lön så ska du jobba 50%? Inte vet jag om det är så smart men om du inte jobbar för pengarna så...
 

Artiklar från Familjeliv