Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver snabbt svar tack!

Skrivet av Sara
Jag har provanställning och har nu hittat ettt nytttt jobb. Är det någon uppsägningstid eller kan man gå på dagen? Finns det lagar på det eller är det från företag till företag och olika regler. Jag arbetar på manpower men är fast stationerad på ett ställe och har arbetat i 4,5 månader.
Svar på tråden: Behöver snabbt svar tack!

Du kan gå

Skrivet av  Annika
då dagen om du är provanställd. Kanske schysst att jobba veckan ut eller så, men inte ett måste. Om arbetsgivaren vill säga upp dig under provanställning kan ju du få gå på dagen, så lika för alla!!! Lycka till med nya jobbet!!
 

Om arbetsgivaren säger

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5-01 + BF 22/12
upp en så är det 14 dagar som gäller såvida man inte har förhandlat om annat i avtalet. Samma sak gäller åt andra hållet. Skulle man få veta sista dagen att man itn får en fast anställning så kan man kräva att få lön i 2 veckor.
 

Ja du ska kräva

Skrivet av  Skogsnisse
att få ett besked senasrt 14 dagar innan provanställningen går ut annar ska du räkna med fast anställning
 

Som regel..

Skrivet av  Robins pappa
...är det ömsesidigt 2 veckors uppsägningstid på provanställningar, men det brukar väl gå att diskutera med chefen om att få gå tidigare. Allt beror ju på om man sitter på en nyckelposition och är svårersatt eller är en i mängden om du förstår vad jag menar.
 

Artiklar från Familjeliv