Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnmorska

Skrivet av Erika
Jag har sökt in till barnmorskeutbildning och har några frågor om yrket som jag hoppas nån snäll barnmorska vill svara på.

Vilka egenskaper anser du att man skall ha som människa för att bli en bra bm?
Positiva resp.negativa sidor med yrket?
Anser du att det är en krävande utbildning?

Tack för svaren!
Svar på tråden: Barnmorska

Svarar iaf..

Skrivet av  Lottis
Eftersom jag jobbar som USK på en förlossnings avd. så kanske det duger med svar från mej med..

* Några bra egenskaper är: "snäll" mjuk o varsam,respekt,tålamod, pigg o allert,kvicktänkt och att kunna ta snabba beslut, och rätt beslut i rätt ögonblick! m.m....

* Possitiva sidor: Ganska självskrivna kanske.
Negativa sidor är ju när det inte går bra alla gånger tex, Arbets tiden om man jobbar på ett sjukhus.Och så klart våra usla löner inom sjukvården men det vet du väl redan :-(

* Det är en MYCKET krävande utbildning anser jag eftersom det är DU som har ett stort ansvar för mor o barn och det är verkligen massor att lära sej,tvekar själv till att läsa vidare för att ansvaret är så tungt, och eftersom vi jobbar så tätt ihop så nöjer jag mej med att vara USK:a än så länge.

Lycka till med utbildningen.
 

BM-svar.

Skrivet av  Mama-Kriti
Svåra frågor du men jag försöker....

Vilka egenskaper anser du att man skall ha som människa för att bli en bra bm?
- Ungefär de samma som för att vara en bra syrra (som du då redan borde vara). Empati, lyhördhet, fördomsfri. Dessutom bör man vara ganska klar med sin egen sexualitet och ev fördomar som gömmer sig.

Positiva resp.negativa sidor med yrket?
- Positivt är att man kan jobba med så mycket som bm. Det är ju inte bara förlossningar och bebisar utan hela kvinnan, DET tycker jag är det häftiga.
Negativt är arbetstider, lön relaterat till ansvar och ibland små saker som frustrerar. =/

Anser du att det är en krävande utbildning?
- Ja, det var järnet från start till mål. Så mycket nytt, i ett rasande tempo!

Lycka till, för det är ett roligt jobb. =)
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Erika
Tack för era svar! Jo,ni har säkert helt rätt båda två. Att det är en krävande utb. har jag förstått, men tänker försöka ändå. Man kan ju inte ge upp före man försökt:) Ha det bra!
 

Artiklar från Familjeliv