Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

behöver lite åsikter utifrån (långt)

Skrivet av lessen tjej
har precis kommit hem från första dagen på ett jobb (pers. ass åt vuxen kvinna) och redan på jobbet började jag må illa, skaka och känsla av att vilja gråta..
Fick en sån stor känsla av att allt var fel, att jag hamnat fel och att det inte var något för mig.
Har aldrig känt såhär innan och har blivit väldigt osäker och nervös nu efteråt. Det har inte hänt något "hemskt" på jobbet och jag har inte varit känslig eller särskilt orolig eller negativt inställd till jobbet innan. Det bara kom när jag var där.
Jag har jobbat som med förståndshandikappade ungdomar ett tag och detta har inte alls varit något problem, utan ganska roligt!
Är det så stor skillnad på att jobba med vuxen och ungdomar? Trots att det gått några timmar sen jag kom hem nu, så har jag ångest och känner att jag inte vill.
Ska kanske tillägga att jobb inom vården har jag länge vetat att det inte riktigt är min grej, alltså det är inte det jag vill syssla med i framtiden (är 20).
Vet inte om jag ska försöka en dag till, allt känns så fruktansvärt fel, men också konstigt eftersom jag aldrig har reagerat så här.
Snälla, har ni några råd? Känner mig jätteförvirrad..
Svar på tråden: behöver lite åsikter utifrån (långt)

Jag tycker

Skrivet av  Å+
absolut att du ska försöka några dagar till! Som personlig assistent är ju relationen till personen ifråga väldigt viktig. Ge det lite tid och ge dig chans att lära känna kvinnan. Jag tycker nog att det är lite tidigt att ge upp efter en dag. Du kanske hade en dålig dag helt enkelt?
 

Gut feeling

Skrivet av  Ulrica
jag är mer den typen som tycker man ska gå på magkänslan. Samtidigt ska man inte sätta sig i klistret, mao är det en balansgång. Jag tycker som Å+ att du ska försöka några dagar till, känns det helt fel ska du inte fortsätta.

Det jag tycker du ska göra är att verkligen ta reda på vad du vill göra och försöka söka dig in i den branchen eller söka utbildning för den branchen.
 

tack..

Skrivet av  lessen tjej
det känns verkligen fel allting att gå dit igen. Kommer inte ens att försöka någon mer dag. Visst känner jag mig dum, men jag kan inte gå dit och må dåligt!

Har vetat i hela mitt liv + min omgivning säger att jag inte är vårdar-typen så det vet jag sedan innan. Men jag visste inte att det skulle bli såhär heller.

Min tanke är att jag ska söka utbildning till nästa höst, eftersom jag inte kunde bestämma mig för vad jag ville läsa i år, och jag LOVAR det blir INGET inom vården.
Har skickat iväg fyra ansökningar idag...
 

Oj då....

Skrivet av  Eva
Du gjorde allt rätt i att hoppa av ditt arbete. Det kan ju inte bara vara du som mådde dåligt i den situationen - även kvinnan som du arbetade för måste ju upptäckt att du inte trivdes hos henne.

Varför valde du att hoppa på ett jobb som personlig assistent som innehöll vårdbiten? Många är ju mer av servicekaraktär och då är det bättre att vara snabb, trevlig, flexibel än att vara en vårdapparat. Du hamnade nog bara på fel ställe.
 

tack!

Skrivet av  lessen tjej - som blivit gladare
det värmde!
Näe, varör hoppade jag på det..? Hade nog inte riktigt klart för mig vad jobbet innebar, och blev väldigt förvånad och överraskad över att jag reagerade så.
Pratade med "chefen" och han förstod, tja, han var sjysst iallafall.

Nu vet jag ju iallafall med säkerhet vad jag INTE vill, alltid nåt..
tack
 

Artiklar från Familjeliv