Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp med några frågor! (snabbt..?)

Skrivet av förvirrad
Om man har sagt upp sig, kan man fortfarande bli sjukskriven då? Eller måste man vara anställd???

När man pratar om karens på A-kassan, räknar man bara vardagarna då eller även helgerna?

När man pratar om att man får söka ett sådant jobb man är utbildad till i tre månader, räknar man från efter karensens slut då eller från det att man slutade arbeta? Alltså, från det att man är arbetslös eller från det att man börjar få ut pengar från A-kassan?

Hoppas så att någon har lite svar, skall ha möte med min chef nästa vecka och har stora beslut att ta!
Svar på tråden: Behöver hjälp med några frågor! (snabbt..?)

Lite försök till svar

Skrivet av  maisy
Du kan vara sjukskriven när du är arbetslös. Samma regler som vid anställning gäller. 45 dagars karens gäller arbetsdagar, alltså 5 dgr/vecka. Om du är sjukskriven så "går" inte karensdagarna, utan karensdagarna räknas bara de dagar du står till arbetsmarknadens förfogande.

Sista frågan vet jag inte, hoppas nån annan kan hjälpa dig!
 

Svar

Skrivet av  Fia
Sjukskriven kan man bli om man så behöver. Både under uppsägningstiden och när man är arbetslös, med eller utan A-kassa.

Karensen för A-kassa är 5 arbetsdagar. Man får bara A-kassa fem dagar/vecka. Blir man avstängd 45 dagar (det finns tillfällen när man slipper bli avstängd även om man säger upp sig själv) så räknas det på fem dagar per vecka. Totalt kan man alltså bli utan A-kassa i 50 arbetsdagar, vilket är 10 veckor.

Att man har rätt att begränsa sitt sökande i 100 dagar (inte bara arbetsdagar, utan 100 kalenderdagar, drygt 3 månader) och att man sen måste vidga sitt sökområde, både yrkesmässigt och geografiskt gäller även under avstängningen. Du har alltså inte rätt att bara söka inom ditt eget område i 10 v. + 100 dagar.

Hoppas att din situation löser sig. varför vill du säga upp dig? Det finns som sagt anledningar som är godtagbara för att slippa avstängning.
 

Har jag fattat rätt?

Skrivet av  förvirrad tackar för svaren
Alltså, de hundra dagarna är löpande och inte fem dagar i veckan tills det blir hundra? Alltså, DÅ minsann räknar man med helgerna!? Suck.
Jag vill säga upp mig för att jag mår jättedåligt av att bo här. Jag är ensamstående och har ingen släkt eller några vänner i närheten. Alla bor i storstäderna. Jag håller på att falla samman och har fått ångest attacker och sånt. Jag tycker väldigt mycket om mitt jobb, men jag kan inte leva så här längre. Jag har funderat på om det skulle gå att få ett intyg av min psykolog att jag av hälsoskäl är tvingad att flytta....? Vad tror du?
 

Det kan gå

Skrivet av  Fia
Men det är självklart inget jag kan lova. Det beror dels på om din psykolog/läkare (intyget bör nog vara från läkare) vill skriva ett sånt intyg. Det är inget jag törs säga ngt om, då jag inte vet ngt om din psykiska status och heller inte har kompetens att bedöma det.

Det beror också på den handläggare på din A-kassa sim ska besluta o ditt ärende. Det KAN gå, alltså.

 

Artiklar från Familjeliv