Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver verkligen lite tips och råd nu

Skrivet av Snart tandhygienist
Jag har kan berätta kort om mig själv först, vilket är att jag är färdig tandhygienist den 2: juni. Och nu har jag blivit erbjuden ett jobb, men endast 15 timmar i veckan och lön på 15000. I slutändan blir det typ 5000 innan skatt i månaden, vilket är ingenting. Nu har jag sökt andra jobb också, och är intressant på alla av dem, men ansökningstiden måste gå fullt ut innan de kan bestämma vilken de vill ha. Tycker ni att jag ska ta 15 timmars jobbet eller tacka nej. Det är lite brådis på kontrakt ska skrivas imorgon. Och det andra kruxet är att lön för en nyutexaminerad tandhygienist ligger runt 18-20 000 och hon vill alltså bara ge 15000. Råd mig nu snälla ni.
Svar på tråden: Behöver verkligen lite tips och råd nu

Jag tror att jag säger...

Skrivet av  maisy
... nej, ta det inte. Jag vet i o f s inte hur arbetsmarknaden ser ut för tandhygienister, men om lönen ligger på 18 - 20 000 och hon bara vill ge 15 000 så känns det ju som ett skambud. För jag antar att du menar att 15 000 är heltidslönen? För 15 000 för 15 timmar i veckan låter ju jättebra, och så är det väl inte? Man ska inte hjälpa arbetsgivare som försöker pressa ner lönerna om man inte måste, tycker jag.

Eller så kan du säga att du inte kan svara nu så får hon ta en annan om hon inte kan vänta på ditt svar.
 

Tack för svaret

Skrivet av  Snart tandhygienist
Jo 15000 är ju för heltid...då man egentligen borde ha mellan 18-20000. Sedan har jag även hört ryktes vägar att arbetsgivaren inte ska vara särskilt bra. Men nu brottas jag med sambon som verkligen tycker att jag ska ta jobbet för att få erfarenhet men samtidigt söka andra jobb. Men själv vet jag inte...kanske ska man jobba där kanske inte? Vad ska man ha för svar till sambon om man inte tar jobbet? Bättre med 3500 kr i månaden än inga allas. Och för er som studerat och blivit arbetslösa, när får man pengar efter att man skrivit in sig på arbetsförmedlingen och hur mycket får man? Tacksam för svar.
 

Hur har du gjort?

Skrivet av  maisy
Nyfiken på hur du bestämde dig för att göra?
 

Jo jag gjorde så här..

Skrivet av  Snart tandhygienist
Ringde till henne idag och förklarade att jag inte kunde acceptera jobbet, för att lönen var för låg. Till svar fick jag att det var ju synd men jag har massor andra som till och med kunde tänka sig mindre i lön. Jaha sa jag, det var ju bra. Och för den delen fortsatte hon, så går du misste om ett kanonjobb, men skyll dig själv. Ja tack för visat intresse sa hon och la på. Så ja jag tackade nej och känner på mig att det var ett klokt val.
 

Det var det säkert

Skrivet av  maisy
Ja, om hon blev så sur så var det säkert ett bra val. Lycka till i fortsatt jobbsökeri!
 

Artiklar från Familjeliv