Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Studera

Skrivet av
är 37 år utan gymnasiekompetens.
Måste jag LÅNA eller får jag bidrag om jag ska läsa in gymnasite?
Svar på tråden: Studera

Du får nog låna

Skrivet av  Lotta
som alla andra. eller hur menar du? Om du har det dåligt ekonomiskt kanske du får bostadsbidrag och andra "vanliga" bidrag.
 

Alla andra lånar inte!

Skrivet av  Miko
Det finns andra bidrag att söka för den som
ÄR arbetslös
INTE har gått gymnasiet

Däremot kan man inte få annat än lån till högre utbildning (som universitet eller högskola).

 

Vad???

Skrivet av  Kicki
Vad kan man söka för några bidrag???
Är mycket intresserad!!

Mvh Kicki
 

Då är jag inte

Skrivet av  :)
alla andra *s*
Jag har fått både utbildningsbidrag under ett år och rekryteringsbidrag i 50 ( det pågår nu ) veckor.
Man Måste inte ta lån.
 

kolla på nätet

Skrivet av  mamma
sök på din kommun, på fri sökning (de brukar ha en sådan ruta) så skriv Vuxenutbildning.
Jag har precis läst kommunens hemsida och gymnasiet där har olika ämnen. Man kan läsa på distans. Jag ska bara läsa in två ämnen, du kanske vill läsa mer?
Men kolla i alla fall. Det finns Studievägledare du kan maila till eller ringa upp-de kan allt om detta och kan svara på hur just DU kan lägga upp studier.
De känner säkert även till hur man finansierar studier o olika bidrag (CSN bl.a) du kan få.
LYCKA TILL!
 

Är du arbetssökande?!

Skrivet av  Miko
Då kan man få bidrag (rekryteringsstöd, för gymnasieutbildningar, säkert även för grundskola om man inte har fullständigt slutbetyg där).

Prata med din handläggare på AF!
Har du arbete så kan du inte få det!
 

Hej!

Skrivet av  Nini since 1997
Lyssna på "mamma" bland annat här ovanför.

Jag är studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen i en liten kommun och jag handlägger där rekryteringsbidraget.
Det är ett bidrag som du kan få om du är:
# Mellan 25-50 år.
# Arbetslös eller riskerar att bli arbetslös eller har ett funktionshinder som gör att det tar längre tid att tillgodogöra sig utbildningen.
# Har låg tidigare utbildning
# Inte har haft något annat från CSN de senaste 5 åren.

Sedan har varje kommun en egen prioriteringsordning och en tilldelad pott från CSN. Om pengarna är slut så är de, men du ska fråga!

När det gäller studiemedel så består det av två delar; en bidragsdel och en lånedel. Man kan välja att inte ta lånedelen alls, eller låna för ett mindre antal veckor.

Men som sagt: Kontakta studievägledaren vid vuxenutbildningen (komvux) i din hemkommun. Haon kan allt det där!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv