Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstipendier? (lite OT)

Skrivet av Deltidsarbetslös studerande
Vet ni var man kan få tag på någon sorts lista el dyl över de stipendier som kan sökas då man pluggar och jobbar samtidigt (om det nu öht finns sådana stipendiefonder, önska kan jag ju...)?

Annars så får jag väl dra av mina litteraturkostnader vid nästa deklaration, är det det faktiska kostnaden minus 1000 kr som man får göra avdrag för?
Svar på tråden: Bokstipendier? (lite OT)

lycknis.se

Skrivet av  risgrynet
Där kan du lägga upp en profil och sedan matcha den mot de stipendier som finns. Ganska bra sida...
 

På biblioteket

Skrivet av  PernillaN
finns det en bok som heter "Stora Fondboken 04/05" (årets bok alltså). Det finns över 6800 stipendier att söka i den och den är uppdelad på olika ämnesområden, t.ex. studier, forskning, rehabilitering o.s.v. Dessutom kan du söka efter län också (en del stipendier kräver ju att man ska bo i ett vis län/kommun/stad). Mycket enkel att hitta i alltså.

Den finns att låna på biblioteket men det kan vara lång kö på den ibland.

Här är bokens hemsida: http://www.sosab.se/nyboken.htm
 

Tanken med avdragen

Skrivet av  Flu
är att man får göra avdrag för kostnader som din arbetsgivare inte betalar, men som är obligatoriska för att du skall kunna göra ditt jobb.

Hårddrar man det, så är kurslitteratur & kursavgifter naturligtvis nödvändigt för att kunna göra sitt jobb på sikt. Fast heter man skattehandläggare, och hårddrar det åt andra hållet, så hävdar man säkert att kursen & kurslitteraturen säkert är för personlig utveckling, och att man självklart kan utföra det jobb man redan har även utan att gå den kursen & köpa den kurslitteraturen.

Men, jag har för mig att om du får bidrag som är beskattade (typ att ams betalar) snarare än CSN-bidrag, så har inte ens skattmasarna någonting att erinra mot sådana avdrag.
 

Hmmm...

Skrivet av  Deltidsarbetslös studerande
Det blir spännande att se vad de säger om jag ska försöka dra av litteraturen, då! Det jag jobbar med idag på deltid är rätt och slätt bara en födkrok (jobbar inom bevakningsbrabschen men är utb ingenjör) och kursen är mkt målinriktad på ett yrke, som det kommer att finnas gott om jobb i framöver men då bör man ju ha relevant utbildning.

Bra att få lite info om vad som kan vänta en, tack!
 

Du får inte dra av

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
för kurslitteratur. Det du får dra av för är litteratur du behöver i jobbet. Du har ju inte inkomst av studierna- alltså är inte kurslitteraturen nödvändig för ditt uppehälle. Studier är inte avdragsgilla öht.
 

OK!

Skrivet av  Anci
Om du säger det så... Ska dubbelkolla för dubbel-trubbel-säkerhets skull. Men jag ställer mig frågande till varför man isf får dra av litteratur man behöver i sitt jobb, den sortens litteratur brukar man ju få av sitt företag...

Jaja, det är säkert någon snillrik tanke bakom det också...
 

Nja, i många yrken

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
får man inte det. Inte ett dugg konstig regel tycker jag.

Jag frilansar tex- alltså får jag stå för litteratur (noter, eftersom jag är musiker), och eftersom jag inte har firma utan får lön för uppdragen drar jag av- och jag måste oftast skicka in kvitton och hela alltet för att ha en chans att få igenom det.

Om man tex prenumererar på en tidning å jobbets vägnar osv kan man dra av det, eller om man vill hålla sig uppdaterad. Min man som är musiklärare får tex köpa noter på jobbet- men de har begränsad budget, och då måste han köpa själv- det kan han dra av.

Orsaken till att du får dra av är ju alltså att det är utgifter som _krävs för din inkomst_- studier ger ingen inkomst- alltså har du ingen inkomst att relatera din kurslitteratur till - även om du har inkomst av annat. Tar amn studielån skattar man ju inte på studiemedlet- alltså finns det inga pengar att kvitta mot, s.a.s.

Avdragen innebär ju dessutom bara att du slipper skatta för motsvarande summa, man får ju inte tillbaka hela summan.
 

Artiklar från Familjeliv