Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur söka oannonserade jobb??? (långt)

Skrivet av Vill byta jobb NU!!
Jag behöver hjälp, tips och råd...!!!

Hur ska jag gå till väga om jag vill börja på ett företag som inte i dagsläget annonserar efter ny personal???

Jag vill väldigt gärna jobba just där men det innebär en ny branch för mig. Tyvärr vet jag väldigt lite om hur man jobbar inom just det företaget. Jag jobbar idag som projektledare på ett stort företag och tror mig kunna dra en hel del paralleller även om jag idag arbetar med helt andra produkter.

Hur kan jag få mer information utan att visa min okunskap....??? Deras hemsida ger mig inte tillräcklig information. Jag vill ju naturligtvis att mitt brev och cv ska belysa mina starka sidor för just deras eventuella behov.

När det gäller själva ansökan, är det här rätt väg att gå?
-Först kontkata företaget för att få information om vem som ska vara mottagare till min ansökan (brev+cv)
-Skicka brev + cv
-Uppfölningssamtal efter 1vecka??...

Jag är även intresserad av ett annat (mindre) företag som jag passerar varje dag till mitt nuvarande jobb och ibland funderar jag på om jag inte bara skulle svänga förbi rakt upp och ner för att höra om dom behöver någon ny. Är det lite väl framfusigt???
Svar på tråden: Hur söka oannonserade jobb??? (långt)

Var på!

Skrivet av  Lena m Ella
Det skadar inte att visa sitt intresse! (förutom vid lönehörhandligen dårå :-)
Känner du någon som jobbar där?
Annars kanske du känner nån som känner nån?
Försök ta reda på så mycket som möjligt om företaget.

Sen skulle jag åkt dit, ta med dig ditt brev och din CV. Åk dit och fråga om du kan få prata med rekryteringsansvarig - kanske har de tid för en liten pratstund. Berätta varför du vill jobba där, och att du självklart skulle vara en stoor tillgång för företaget med all din erfarenhet :-)
Be dem tänka på dig nästa gång de ska rekrytera!

Sen kan du ta ett uppföljningssamtal några veckor senare, 1 vecka känns för kort...

Lämnar du brev och CV personligen så har de ju ett ansikte att sätta till orden och du får tillfälle att göra ett personligt första intryck snarare än ett skrivet.

Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv