Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gammal utbildning? (även på arbetslös förälder..)

Skrivet av Anna
Jag avslutade min utbildning till systemutvecklare 2001 och därefter arbetade jag som lärare på samma utbildning fram tills i våras med uppehåll i 6 månader för föräldraledighet. Jag fick inte vara kvar och har varit arbetslös sen i maj.

Nu söker jag arbete som systemutvecklare, men det är ju trögt på den fronten än så länge... Vi börjar bli sugna på ett syskon till vårt barn som nu är 15 månader, men om jag ska vara gravid och föräldraledig innan jag får jobb igen så är jag rädd för att vara ointressant på arbetsmarknaden.... Blir utbildningen gammal? Vad tror ni om situationen? Vänta med barn tills jag har fått jobb och jobbat några månader eller vänta med jobb och hoppas att få ett jobb lite längre fram? Är det att kasta utbildningen i sjön om vi försöker bli med barn nu?
Svar på tråden: Gammal utbildning? (även på arbetslös förälder..)

Kan vara så

Skrivet av  Vimse
att det blir svårare att få jobb 2006 med en utbildning från 2001 och knapp arbetslivserfarenhet. Systemutveckling utvecklas ju hela tiden och det är nog viktigt att visa att man hänger med. Om man bara fokuserar på karriären skulle jag välja att jobba ett tag innan nästa barn. Men, men... livet är ju livet och ibland får det bli som det blir. Lycka till hur det än blir!
 

Samma här

Skrivet av  Ananas
men tog min examen i våras och har inte fått något jobb ännu...och vill dessutom ha ett tredje barn. Men vågar inte skaffa fler ungar förrän jag har fått ett jobb och jobbat ett par år innan det ens kan bli aktuellt. I mitt yrke finns det inga kurser för att uppdatera sig precis så jag vågar inte chansa. Men som systemutvecklare kan det ju vara lättare tänker jag.
Hemskt att man måste tänka på allt detta när man så gärna vill ha en till knatte. Sånt är livet...
Gå på magkänslan och jobb finns det alltid i framtiden. barn kan man ju inte skaffa hela livet:)
 

Tror inte det är någon fara!!

Skrivet av  Lena
Att utbildningen blir utdaterad - det är den ju redan!
Just systemutvecklingen är ju den samma (själva uppbyggnaden händer det ju inte så mycket med) och det finns så många olika miljöer, plattformar och pgmspråk att det nog är ganska ovanligt att man får jobba med exakt det man lärde sig på utbildningen.

De flesta företag brukar internutbilda eller skicka iväg sina nyanställda på kurser för att lära sig just den plattform/verktyg som de använder på just den arbetsplatsen. Se bara till att du försöker hålla "systemtänket" igång litegrann så ordnar det sig nog ska du se :-)
 

Artiklar från Familjeliv