Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nattarbeta

Skrivet av nattugglan
Har fått ett extrajobb som innebär att jag kommer att jobba natt tre-fyra nätter i månaden. Det låter inte så värst jobbigt. Men vad tror ni är det värre än det låter?

Jag kan inte riktigt vara kräsen eftersom jag varken får a-kassa eller har särskilt stor chans att få bättre jobb, har sökt i tre månader utan att få något jobb.
Svar på tråden: Nattarbeta

Jag har jobbat natt

Skrivet av  Anci
Som timvikarie på larmcentral och jag har trivts bra med det. Första nätterna var dock hemska men sedan kommer man snabbt in i det. Det är ju ett helt annat tempo på natten men jag gillar det, samma är känslan att veta att det inte är så många andra som är vakna lite häftig. Har kunnat sova bra på dagarna, antingen har barnen varit på dagis eller så har maken varit hemma med dem och jag har aldrig vaknat av ljud från barnen. Testa och känn efter, jag visste inte alls innan om jag skulle fixa att jobba natt men det gjorde jag. Vad är det du ska jobba som? Kram & lycka till!!!
 

jag jobbar..

Skrivet av  Tiny
natt emellanåt och det passar mig inte. Har jättesvårt att sova på dan så trött och grinig är jag då;-)
Nu händer det bara ett par ggr varannan månad att jag behöver göra nätter, och det är jag glad för.
Har du tur så passar det dig.
 

Mina tips

Skrivet av  Anna T2, fd nattuggla
Jag har jobbat en hel del natt och här kommer några personliga tankar:

Det blir jobbigare ju mer sällan man jobbar natt tycker jag. Har man de tiderna jämt så får man en annan rytm i kroppen. Enstaka nätter saboterar mycket med!

Ät inte mycket mer på natten än vad du skulle ha gjort om du hade sovit! Försök alltså att hålla dina vanliga mattider även om de blir helt knasiga. Annars signalerar kroppen "oj vilken konstig metabolism" och man går snabbt upp i vikt eller blir allmänt matstörd...

Allt beror såklart på vad det är för jobb; om det är tungt eler lätt, kräver koncentration eller inte.

Jag gillar natten just för att det är en enslig tid, det kommer fram andra tankar och känslan av ödslighet är maffig ibland.
 

Artiklar från Familjeliv