Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket skulle jag få?

Skrivet av ann
MIn heltidslön är på 16700 och jag undrar hur mycket jag skulle få i a.kassa innan resp. efter skatt.

Vet att det är 80% av lönen men det verkar ju aldrig bli så mycket för de flesta då a-kassan räknas på ett speciellt sätt?

Jag frågar för att jag känner att jag måste bort från jobbet innan jag går under psykiskt. Jag vet att jag får en lååång krens om jag säger upp mig. Men om jag säger upp mig och tar ett kortare vikariat och efter det blir arbetslös, slipper jag den långa karensen då?
Svar på tråden: Hur mycket skulle jag få?

Jag har

Skrivet av  lia
eller hade kanske jag ska säga, 18500 kr i lön. Jag får varje månad ut 9400 kr. Alltså räknas 18500 x 75% minus skatt.
Tror inte du kommer undan karensen om du tar ett vik, du måste ju bli uppsagd av arbetsgivaren för att slippa de 45 dagarna.....alla papper på jobb ex ska ju skickas in till a-kassan, så även om du vikar, kommer de se att du haft en begränsad anställning. men jag vet inte, kolla med a-kassan för säkerthets skull!
 

Du får alltid en

Skrivet av  Signe
avstängning(inte karrens) på 45 arbetsdagar när du säger upp dig själv men du kan inte vara avstängd från a-kassa längre än 112 kalenderdagar.
Detta innebär att avstäningstiden går även om du har ett vik. 5 dagars karrens kommer du däremot aldrig ifrån.

Detta innebär också att om man säger upp sig själv för att börja på annat jobb, du och chefen kommer inte överrens på det nya jobbet och får sluta efter 1 månad (ca 21 arbetsdagar) då har inte din avstängning på 45 arbetsdagar efter din egna uppsägning gått och du får inte a-kassa förräns efter ca 24 arbetsdagar + 5 dagars karrens.
 

Men om jag t ex....

Skrivet av  ann
"byter" jobb och då med andra ord får en begränsad anställning på låt säga 6-12 månader. Får jag efter detta 45 dagars karens eller 5 dagar?

Fattar fortfarande inte hur jag ska räkna för att veta hur mycket jag får ut i handen!?
 

Nej,

Skrivet av  Signe
din avstängning påbörjas när du säger upp ditt jobb, pågår nästa jobb i mer än 45 arbetsdagar har du ju redan gjort din avstängningstid och får "bara" 5 dagars karens.
Men om det är så att det nya jobbet inte löper över 45 arbetsdagar så måste du ju "gå färdigt" dem
 

Det finns ett tak i a-kassan

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Man får 80% av lönen så länge den itne är högre än taket. Annars får man 80% av taket. Har för mig taket är 18700 kr/månad. För dig skulle det alltså bli en erstätting innan skatt på 13360 kr/månad vad det blir efte4r skatt beror ju lite på var du bor.
 

Artiklar från Familjeliv