Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang raster och pauser (Maja mfl)

Skrivet av jojja *slavarbetare*
Läste Majas inlägg lite längre ner på sidan ang raster och undrar då:
Jag jobbar som vikarie på skolor. Då jag jobbar mer än 5 timmar måste jag göra avdrag 30 min för lunchrast. Dock äter jag med barnen och har på så sätt ingen rast utan äter pedagogisk lunch + rastvakt. Har alltså ingen "egen tid" som jag själv kan förfoga över... Är det verkligen ok att man jobbar säg 8-15 ( i värsta fallet) utan att få ha en rast? Officiellt är det ju rast under lunchen, men det är ju inte så rent praktiskt... Nån som vet och kan svara så blir jag jättejätteglad!!!

Svar på tråden: Ang raster och pauser (Maja mfl)

Så ska det inte vara

Skrivet av  maisy
Att äta lunch i barngrupp är INTE rast. Om du äter tillsammans med barnen ska du ha en rast på minst en halvtimme någon annan gång under dagen.

Hur du ska lösa det rent praktiskt kan jag inte svara på (ja, det är ju inte DU utan rektorn som ska lösa det, men ...). När jag har jobbat i skolan både som fast anställd och som springvikarie har jag fått rast under dagen. Oftast när barnen har sin lunchrast. Men om man är rastvakt går ju inte det, så då måste rektorn fixa det på nåt annat sätt.

Det jag skulle göra på en gång är att vägra att sätta upp 30 min rast om du inte faktiskt har fått det. För sådär ska det inte behöva vara!
 

Men hur vägrar jag...

Skrivet av  jojja
då hon som kollar papperna drar av en halvtimme om jag inte gjort det om tiden är längre än 5h. Spelar ingen roll om jag vikarierat på flera ställen och på så sätt inte haft lunch med elever, utan haft lektioner hela tiden. Blir det mer än 5h så drar de av en halvtimme ändå...

Och nej, jag brukar inte få rast nån annan gång under dagen. Om inte de 5-10 min mellan lektionerna räknas (då man byter böcker, förbereder, pratar med elever osv)*ler*