Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang raster och pauser (Maja mfl)

Skrivet av jojja *slavarbetare*
Läste Majas inlägg lite längre ner på sidan ang raster och undrar då:
Jag jobbar som vikarie på skolor. Då jag jobbar mer än 5 timmar måste jag göra avdrag 30 min för lunchrast. Dock äter jag med barnen och har på så sätt ingen rast utan äter pedagogisk lunch + rastvakt. Har alltså ingen "egen tid" som jag själv kan förfoga över... Är det verkligen ok att man jobbar säg 8-15 ( i värsta fallet) utan att få ha en rast? Officiellt är det ju rast under lunchen, men det är ju inte så rent praktiskt... Nån som vet och kan svara så blir jag jättejätteglad!!!

Svar på tråden: Ang raster och pauser (Maja mfl)

Så ska det inte vara

Skrivet av  maisy
Att äta lunch i barngrupp är INTE rast. Om du äter tillsammans med barnen ska du ha en rast på minst en halvtimme någon annan gång under dagen.

Hur du ska lösa det rent praktiskt kan jag inte svara på (ja, det är ju inte DU utan rektorn som ska lösa det, men ...). När jag har jobbat i skolan både som fast anställd och som springvikarie har jag fått rast under dagen. Oftast när barnen har sin lunchrast. Men om man är rastvakt går ju inte det, så då måste rektorn fixa det på nåt annat sätt.

Det jag skulle göra på en gång är att vägra att sätta upp 30 min rast om du inte faktiskt har fått det. För sådär ska det inte behöva vara!
 

Men hur vägrar jag...

Skrivet av  jojja
då hon som kollar papperna drar av en halvtimme om jag inte gjort det om tiden är längre än 5h. Spelar ingen roll om jag vikarierat på flera ställen och på så sätt inte haft lunch med elever, utan haft lektioner hela tiden. Blir det mer än 5h så drar de av en halvtimme ändå...

Och nej, jag brukar inte få rast nån annan gång under dagen. Om inte de 5-10 min mellan lektionerna räknas (då man byter böcker, förbereder, pratar med elever osv)*ler*

Hmm. Undrar om man ska höra med facket om det här. Kanske vore intressant att höra vad de säger om det hela... Nu jobbar jag inte där längre, men ändå! Har jobbat hela hösten och alltså dragit av i princip 0,5h varje dag. Blir ju en hel del pengar (som skulle bidragit till att höja min sgi *suck*)

Tack för svaret!
 

Facket är ju en bra idé

Skrivet av  maisy
För det ÄR lagstadgat med rast. Åtminstone tror jag det. På den arbetsplats jag arbetar på nu (som inte är någon skola) FÅR man inte arbeta in lunchen. Man MÅSTE ta lunch varje dag. Och på skolan jag arbetade förut hade vi alltid en haltimmes rast. Om vi någon gång erbjöd oss att hoppa över lunchen för att arbetssituationen var stressad så sa chefen att vi inte fick. Man behöver sin lunchpaus om man ska orka.

Jag tycker att du ska prata med facket om hur du ar haft det. Man kanske inte kan göra så mycket åt situationen retroaktivt, men de har helt klart gjort fel.
 

Är det schemalagt

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
att du skall äta med barnen och vara rastvakt? Eller kan du äta din mat i ex. personalrummet? jag tycker att om du inte har möjlighet till rast/vila så skall du helelr inte dra av för det och du skall få din rast senare.
 

Japp...

Skrivet av  jojja
Det är schemalagt att jag ska äta med barngruppen och sedan gå ut och rastvakta. Kan _inte_ äta i personalrummet, vilket var jättespännande i början av graviditeten då jag mådde jätteilla av matos... Var ju tvungen att äta med barnen, vare sig det var fiskbullar eller korv.

Men, de säger ju att jag måste dra av en halvtimme och motiverar det med att det är lagstadgat. Vad säger man mot det?

*muttrar om alla förlorade timmar jag fått pga att jag gjort som de sagt...*
 

undrar över min rast (eller rasten jag inte har)

Skrivet av  anko
Jag jobbar 12 timmar och har inget måltidsuppehåll. Jag får äta på mitt skrivbord när jag jobbar, dvs svara i telefon om det ringer och ta emot besökare om det kommer någon, maten får i så fall kallna och jag får äta senare. Jag får visserligen betalt i 12 timmar, men jag har ingen egentid att förfoga över. Rätt eller fel?
(rätt såklart, eftersom facket säkert skulle sagt ifrån annars, men... visst låter det helt galet?)
 

med tanke på majas inlägg...

Skrivet av  jojja
längre ner med några lagparagrafer så borde det inte vara så att man int ehar någon rast alls... Men, vad vet jag.. Jag är ju bara en simpel slav *ler*

Vet att det är speciellt när man jobbar skift, fast då var de jättenoga med _att_ vi skulle ta raster, men de fick bara vara max 15min och tas när det passade med maskinerna så inte de gick slut eller stod still... Vilket fack tillhör du?

:o)
 

Tror det är ok

Skrivet av  Lisa
Har själv rätt till 1 timmes lunch men inget krav att ta ut den. Bygger tydligen på att lagen är skriven så att man kan förhandla bort rätten till lunchrast. Något som tex vissa skiftarbetare har gjort. Så även vi alltså men enbart på frivillig basis, chefen kan alltså aldrig kräva att vi ska skippa lunchen.
 

Det är väl

Skrivet av  anko
okej med rätt till lunch, men inget krav på att ta ut den, då gör man ju som man vill. Men här _får_ jag ingen rast. Jag äter när det finns tid, och finns ingen tid så äter jag inte. På 12 timmar!! Äh, jag vet inte vad som är rätt och fel och jag orkar inte bråka om det heller... var bara nyfiken.
 

hotell och

Skrivet av  anko
restaurang tillhör jag.
Och en simpel slav, japp, det känner jag igen... ;)
 

Avtalen säger väl..

Skrivet av  KristinVitamin
att arbetsgivaren inte FÅR schemalägga rast under natten. Vår restaurang har fått särskillt tillstånd för att schemalägga raster när vi jobbar nätter (bara på helgen man jobbar natt). Förut fick vi skriva i en ledihetsansökan varje dag för att de skulle ha bevis för att vi verkligen VILLE ha rast..
 

Men du.

Skrivet av  mimmi
Du får ju lägga till en halvtimme på din arbetstid istället då. TEX slutar du 15,00 så ska du skriva att du jobbat till 15,30. då får du din rast i slutet på dagen. Så har vi blivit upplysta om att göra. Jobbar som förskollärare.
 

Artiklar från Familjeliv