Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga ang heltids anställning

Skrivet av Elin
Hej!
Nu kanske ni tycker att frågan är urlöjlig, men jag har haft eget ftg och frilansat väldigt länge så jag har ingen aning om hur det är med anställningar och så.. Om jag tex arbetar heltid på låt säga Åhlens - hur blir arbetstiden då? Dom har ju öppet från 10 till 21 till kvällarna. Vad menas med heltid egentligen? 8 timmar per dag 5 dagar i veckan?
Hur mycket kan man som anställd påverka sina scheman?

Hälsn
Elin
Svar på tråden: Fråga ang heltids anställning

En heltid är

Skrivet av  Signe
40 timmar/vecka och hur du kan påverka ditt schema beror mycket på arbetsgivaren.
På mitt tidigare jobb var vissa anställda på 40 timmar dagtid, alltså kunde inte arbetsgivaren tvinga på dessa skift. En del var anstälda på 40 timmar skift och de kunde alltså inte kräva att få jobba dagtid.
Det får man kolla upp när man kommit så långt som till en anställning.
 

ok tack! :-D imt

Skrivet av  Elin
n
 

Kan också vara 38,25 timmar

Skrivet av  jessicad
per vecka. Om arbetsgivaren räknar nettoarbetstid istf bruttoarbetstid. Ofta inom handeln så står det i ens kontrakt att man ska kunna jobba vilka tider som helst, men allt är ju förhandlingsbart! ;) Och om arbetsgivaren är seriös så kommer man överens om vissa tider och håller schemat inom dessa ramar.
 

Heltid hos oss..

Skrivet av  KristinVitamin
är 173 timmar/ 4 veckor.. Sedan kan det variera kraftigt hur mkt man jobbar varje vecka, ibland 30 timmar, ibland 50 timmar. Så det kan nog vara lite olika.
 

Jag jobbar heltid, 38.75 %

Skrivet av  EllaNora
vanligtvis är heltid 40 tim i veckan.
 

Heltid

Skrivet av  Louise
är oftast 40 timmar/vecka. Om du jobbar skift kan det variera lite. Min sambo jobbar exempelvid kvällsskift och 29 timmar/vecka i snitt (heltid). På mitt gamla jobb jobbade jag skift och 36 timmar/vecka var då heltid.

De som jobbar på Åhlens jobbar garanterat inte 10-21.. Jag jobbar själv på Ikea och trots att vi inte öppnar förrän kl.10 så är det jättemånga som börjar klockan 06. Då är det varupåfyllnad för alla avdelningar.

Att påverka sitt schema brukar gå hyffsat bra. Oftast finns det någon man kan byta med om man inte kan en viss tid. Sedan kan man självklart lämna in önskemål till schemaläggaren.
 

Tack alla (blev lite långt.. :-D)

Skrivet av  Elin
för svaren. Varför jag undrar över heltid är mest för att jag har två barn. Den ena går på dagis och den andra kommer börja till sommaren.
Ska nu snart börja söka jobb och tycker det är så svårt att veta vilken slags omfattining på jobb jag ska söka. Min man tycker ju då heltid, men jag anser att det känns inte bra alls när man har två små barn. Ok om jag började tidigt då kan han lämna och sen kan jag hämta vid 15 förhoppningsvis.
Nä usch tycker det är jättejobbigt, dels att hitta jobb (som inte finns) och dels ett som passar med familjen!
Hur 17 ska man göra?? Hur tydligen ska man vara i ansökan att man har barn? Jag ska skicka en ansökan nu till ett extra jobb men jag har inte skrivit nåt om att jag har två barn. Det står på min merit förteckning att jag är föräldrarledig till maj 2005 det är det enda.
Åhh ett gissel är det....

E
 

Artiklar från Familjeliv