Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jobba natt SSK

Skrivet av Blivande nattjobbare
Hej!
Är snart färdigutbildad SSK och funderar på att jobba natt. Är det ngn här som gör det inom vården, som SSK, och kan berätta lite? Hur mycket är rimligt att jobba och ändå klara av familj och vanligt liv? 60-70 %? Lönen? Schema, hur ser det ut?
Jag har jobbat natt innan, mellan 23-07, sju dagar i sträck så jag vet hur det är att arbeta när alla andra sover. Men hur jag än vänder och vrider på det så övervväger mer tid med familjen och längre ledigheter faktiskt.
Nyfiken på att höra era erfarenheter!
Svar på tråden: Jobba natt SSK

Hej nattjobbare

Skrivet av  Mamma till fyra
Först måste jag uttrycka min beundran för dej som klarat att jobba 7 nätter i sträck...
Jag är sska och har jobbat natt 60% vilket innebar ca 2 nätter/vecka på en femveckorsperiod. Jag tyckte det funkade bra med tid över till familjen och så. Nu har jag påbörjat en vidareutbildning och övergått till att jobba dag. Men när jag blir klar blir det nog natt igen.
Om man har poängmodellen och jobbar 80% natt så motsvarar den lönen en heltidslön, alltså samma som du skulle fått om du jobbade 100% dag.
 

Tack för svaret

Skrivet av  Blivande nattjobbare
Man var rätt mör och världsfrånvänd efter 7 nätter på raken..mot slutet, de där sista dagarna jobbade man och sov - det var ALLT man gjorde. Så rent socialt var det en mardröm.
Spännande att se att du fixade att jobba natt med familj, att du tyckte det var värt det. Jag får se hur jag gör, se även mitt svar nedan om du vill.
 

Lite tankar...

Skrivet av  EB
Jag har jobbat natt av och till sedan jag blev färdig -98. Fördelarna ar just långa ledigheter och att man får"vara ifred". Det är inga vårdplaneringar, långa ronder etc. Å andra sidan innebär det oftast(kan bara tala för med/kir vårdavd.) mycket stort ansvar då man oftast är högst 2 SSK på natten. Jag gick över på natt efter 8 månader och då hade jag alltid en erfaren SSK(dessutom god väninna) på andra avdelningen och EXTREMT erfarna, duktiga undersköterskor att rådfråga. Så här i efterhand fattar jag inte att jag vågade! Mitt råd är, trots alla fördelar, att jobba lite dag först. Om inte annat så är det skönt att veta vad som händer på dagarna när patienterna frågar, lära känna läkrana och inte minst bli van med teknisk apparatur och sedvanliga SSK-uppgifter. Det är inte så kul när pumparna tjuter, man inte får in V-sonden eller PVK:n och vara i princip själv. Det beror naturligtvis på hur man är som person, mitt standardråd till alla nyfärdiga är att fråga, inte låtsas som att man vet och riskera att göra fel. Ju tidigare man tar reda på fakta desto bättre. Efter ett tag har ju liksom nybörjartiden tagit slut och man förväntas vara kompetent och skicklig. Nu låter jag väldigt negativ men så är det inte! Jag trivdes mycket bra på natten, särskilt för det egna ansvaret och ledigheterna. Sedan längtade jag tillbaka till "dagstressen" och att ha en massa folk omkring sig så för mig har det varit perfekt att alternera.
Vad gäller schema så hade vi önskeschema. Jag rekommenderar att man inte jobbar mer än 3 pass på raken, max 4 och hinner vända ordentligt innan man ska gå på igen. Ett klassiskt gammalt nattschema på 67% såg hos oss ut så här, arbetstid mellan 21-07.15:
Vecka 1: Må, ti, fre, lö, sö.
Vecka 2:On, to.
Vecka3: LEDIG!!!
Alltså 7 nätter på 3 veckor och 9 dagars ledighet mellan.
Jag jobbade första svängen 90-95% men då hade jag inga barn.Andra och tredje gången c:a 70% och det tyckte jag var OK tros lång resa.
Hoppas du fick ut något av mitt svar. Fler frågor? Jag hoppade bara in på det här snacket och det första jag ser är en fråga om nattarbete som SSK! Jag återvänder för att höra om du vill veta något mer. Lycka till!
 

Tack för svaret

Skrivet av  Blivande nattjobbare
Du har nog rätt! Som nyutexaminerad kanske det bästa är att gå dagtid tills dess man kan kalla sig lite erfaren. Jag hade nog inte tänkt över vilket ansvar det innebar att jobba natt, men du fick mig att inse att det bästa är nog att komma in i yrket först. Sedan kan man ju söka nattjänst och visst lockar schemat :-)
 

Roligt att...

Skrivet av  EB
...kunna hjälpa till.
Jag nästan längtar lite efter jobbet fast min minsta bara är 9 månader, trodde ALDRIG att jag skulle säga det för jag älskar att vara hemma. Ska dock försöka söka något nytt till hösten, gärna på akuten.
Du blir säkert en duktig syrra!Välkommen in i yrket!
 

Artiklar från Familjeliv