Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För lite timmar?

Skrivet av a
Är anställd på heltid men kommer inte upp i mina timmar. Vet att jag har rätt att kräva mina timmar men som det är nu så går företaget inte så bra så jag är rädd att jag får sparken eftersom jag var sist in...
Kan jag stämpla upp till heltid om arbetsgivaren skriver om anställningsbeviset eller hur ska jag göra?

Tack på förhand
Svar på tråden: För lite timmar?

Ja, det tror jag absolut!

Skrivet av  KristinVitamin
Om de har arbetsbrist och du är sist in så kan de ju skriva ner dina timmar, men jag tror inte att de får göra det utan förhandling med facket. Gör de det så får du stämpla upp om du är arbetssökande på heltid.
 

Tror också att det är så

Skrivet av  Signe
att man ska bli uppsagd från sin heltidstjänst och sedan anställd på nytt på aktuellt antal timmar.
Kan ju skilja mellan facken men en vän var ut för samma, hon sas upp och återanställdes på halvtid och stämplar andra halvan.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  a
Ska ta upp det med chefen på måndag!

Mvh
 

Så här är det

Skrivet av  Krille G
Har du ett anställningsbevis som säger att du är anställd på heltid skall du ha en heltids lön oavsett om arbetsgivaren utnyttjar dig till heltid eller mindre.

Som sist anställd kan arbetsgivaren säga upp dig om det blir arbetsbrist/företaget går dåligt - givetvis först efter förhandling med berört fack. Skulle sedan arbetsgivaren komma på att han eller hon behöver anställa någon på deltid eller för den delen även heltid är han skyldig att fråga dig först. Du har nämligen förtur under 9 månader.

Du kan inte fyllnadsmarkera med mindre än att ditt anställningsbevis förhandlasom till en lägre tjänstgöringsgrad. I det läget måste du också vara observant så det inte tolkas som att det är du som vill gå ner på lägre tid för då har du inte rätt att gå på a-kassa - alternativt kan du få den förlängda karensen på 2 månader.

Det är viktigt att du står på dig om din lön. Arbetsgivaren kommer att behålla dig om han har behov av dig eftersom han inte har möjlighet att anställa någon annan under din förturs tid på 9 månader. Säger han trots det upp dig helt eller delvis skulle han gjort det oavsett om du hävdat din rätt eller ej. Möjligen gör han det något tidigare men det kan ju kvitta...
 

Artiklar från Familjeliv