Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dåligt samvete!

Skrivet av Nicki
Måste man egentligen alltid tacka ja när jobbet ringer o frågar samma dag om man kan jobba eller byta med någon?
Jag har fast jobb o det är inte alltid så lätt att bara åka iväg när man har småbarn men ändå får jag såååå dåligt samvete när jag tackar nej.

Jag kan förstå att arbetsgivare drar sig för att anställa kvinnor med småbarn, för på mitt jobb är jag den enda med barn och de andra kan ju hoppa in närsomhelst.
Idag sa jag rent ut att jag inte har så stor lust idag eftersom jag har jobbat hela veckan o ska jobba hela helgen, meeeen nu känner jag mig så dum.
Har egentligen ingen fråga, vill bara lätta mitt dåliga samvete!
Svar på tråden: dåligt samvete!

dilemma

Skrivet av  yab
är det inte en typisk "kvinnosak" att man försöker slå knut på sig själv och vara på flera ställen??
Har du jobbat dina pass så har du ju gjort ditt jobb - kan väl inte förvänta sig att man dessutom ska rycka in och göra ett par till??
Byta kan väl vara ok om det passar men det passar väl inte alltid, man är ju mycket låst av barnomsorgen där man måste ha fasta tider.
Jag förstår dig till fullo!
 

Förhoppningsvis

Skrivet av  Fidde
är arbetsgivaren av det förstående slaget. Ringa och be nån komma in extra är alltid en chansning och det är mkt fult av en arbetsgivare att försöka skuldbelägga nån för att de inte kan släppa allt de planerat och komma till jobbet.
Har själv varit i både "tacka-nej"-sits och "kan-du-jobba"-sits så jag vet hur det är. Jag har iofs alltid kört en schysst stil, bett snällt och haft full förståelse om de tackat nej. Men det är jag.
 

Rätt att vara mamma!

Skrivet av  Mamma
Jag förstår resonemanget. Men detta får du slut med! Du vet väl att du faktiskt har rätt att vara mamma! Jag är stenhård och säger absolut Nej till att jobba helger. Säger att då vill jag vara med familjen. men är även öppen och säger att om de inte hittar någon annan så ska jag se om det går, den här gången. Oftast så löser det sig på något vis. Men arbetsgivaren är skyldig att ta hänsyn till att du har barn. Har arbetsgivaren barn själv? Kolla upp med facket vad som gäller, alltid lättare ätt tacka Nej om du vet vad som gäller. I vårat kollektivavtal står det "att man ska kunna kombinera jobbet med att ha familj, och att, arbetsgivaren är skyldig att ta hänsyn till din familjesituation." Sluta att ha dåligt samvete! Du har rätt att vara mamma!
 

Om du redan jobbar heltid..

Skrivet av  KristinVitamin
så finns det väl ingen anledning att hoppa in extra? I alla fall inte ofta, att man gör det nån gång ibland, det räknar vi nästan med på mitt jobb. Om du ställer upp ibland, så kommer det att löna sig i slutändan, det är SÅ mycket värt när någon säger ja när man jagar personal!

Men alltid, neeeej! Om detta är din enda lediga dag behöver du itne ha dåligt samvete alls!
 

Nä, självklart inte!

Skrivet av  Flu
En någotsånär tänkande arbetsgivare inser att en person med familj, och än mer - en med barn - kan behöva lite framförhållning för att kunna hantera schemaförändringar.

Och självklart rings en sådan person - av just den anledningen - sist i listan om det är akut.

Visst kan det vara så att det säkert _är_ extremt akut om man då blir uppringd, men det är trots allt arbetsgivarens problem, och som anställd har man viss lagstadgad rätt till ledighet.
 

Vad hemskt att du

Skrivet av  71:an Nika
har dåligt samvete för det! Du har ju dina lediga dagar och inte dska du ha dåligt samvete för att du inte vill arbeta då. Ger din arbetsgivare dig dåligt samvete eller är det du själv som fixar det? Är det din a.g så får du prata med denne och talaom att det är viktigt för dig att du har dina lediga dagar och att du har ett privatliv också.
Du har all rätt att säga nej till byte och arbete om det är jobbigt för dig, sånt ska du inte ha dåligt samvete för.
Själv hade jag aldrig haft dåligt samvete för en sådan sak. Jag sköter mitt arbete som jag ska och kan inte på något vis slå knut på mig själv, inte för att jag har försökt.....för det har jag inte, men jag vill inte slå knut på mig själv.

Bort med det dåliga samvetet och njut av din lediga dag :)
 

Artiklar från Familjeliv