Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

havandeskapspenning

Skrivet av anonymis
hej, vad gäller för att få havandeskapspenning? jag r gravid visserligen barai vecka 10 men jobbar som kyrkvaktmästare. nu ska jag håla på med service på alla maskiner o byta olja o greja i vinter, samt det vanliga underhållsarbetet, alltså klättra på stegar o byta lampor o måla om vissa saker mm. jag är nervös att jag gör något skadligt, jag bär mkt tunga saker o skottar mycket snö jag har inte sagt nåt på jobbet än om min graviditet, men känner att jag kanske inte kan vara den bästa vaktmästaren just nu...vad göra? jag mår bra annars, lite illa kanske men r inte sjuk på nåt sätt
Svar på tråden: havandeskapspenning

Hej

Skrivet av  Lena
Havandeskapspenning kan du få 60 dagar före BF, blanketten får du från försäkringskassan. Tänk på tt lämna in den i god tid eftersom FK ofta har lång handläggningstid.
Enligt min barnmorska på MHV så är det inte skadligt för fostret/barnet med tunga lyft, det är din kropp som tar stryk av det. Tänk på att använda rätt lyftteknik. Att använda målarfärg kanske inte är så hälsosamt för fostret kolla upp med färgleverantören
så kan de säkert svara på om ångorna år ohälsosamma för dig och din lilla bebbe att andas in.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv