Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjänsteledigt för studier?

Skrivet av Nervös och hoppfull
Jag har sökt en halvfarts vidarutbildning (är ssk) men har inte sagt något till min chef om detta än eftersom jag bedömt att chansen är ganska liten att jag blir antagen. I nästa vecka får man antagningsbeskedet och jag har börjat fundera på hur jag ska göra om jag kommer in.
Jag har en tillsvidare anställning 100%, men jobbar 75% pga att jag har småbarn. Om jag skulle komma in hade jag tänkt att jag ska jobba 50%. Hur lång tid i förväg måste man säga till/ansöka om detta. För visst har jag väl rätt att ha tjänsteledigt pga studier?!
Jag har varit anställd i mindre än ett år, så jag har en uppsägningstid på en månad. Är det då en månad som gäller även för tjänsteledigt?

Svar på tråden: Tjänsteledigt för studier?

Sex månader

Skrivet av  Carina m. Felix
Enligt Studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet. Det ska alltså inte vara självstudier.

Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är. Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader.

Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig.
 

Hmmm

Skrivet av  Signe
Begär man tjänstledigt en viss tid före, precis som med fp, kan de inte skjuta på det, det är ifall tjänstledighetsansökan kommer in sent som de kan skjuta fram på den.

Det där med självstudier förstod jag inte, nog får du ta tjänstledigt för distansstudier.
 

Kommer inte ihåg

Skrivet av  Signe
men har för mig att det är tre månader före som man ska begära tjänstledigt, ansöker man närmre inpå får arbetsgivaren skjuta fram tjänstledigheten upp till ett halvår.
Man vet alltså inte om man kommit in när man söker tjänstledigheten, man ansöker då om tjänstledigt under förutsättning att man kommer in på utbildningen.
 

Artiklar från Familjeliv