Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

utbildning och jobb-fråga

Skrivet av Orcid
är 30år och känner ibland att jag skulle vilja plugga men jag vet inte vad...
har ett jobb jag inte trivs med, jobbar på en logistik och har var tf gruppchef(utan personalansvaret men allt annat) när min chef haft senmester. jag trivs med administrativa göromål och jag gör mycket viktiga admin som min chef inte hinner utan lägger på mig(jag är enligt honom inte glömsk och mkt effektiv)men jag får inte något extra betalt fast jag gör en stor del av chefens jobb.
hans chef vänder sig till mig när min chef iinte finns tillgänglig.

arbetsmarkanden ser inte så ljus ut tyvärr och jag skulle gärna vilja ha ett annat jobb och utbildn. finns nog inte ekonomi till....
så min undran är:
Ni som pluggat vidare har ni användning för det?
Jobbar ni med det ni utbildat er till?
Ni som har gymn.kompetens(som jag9 vad jobbar ni med?
Trivs ni?
Har ni nått ert drömjobb om så hur lång tid tog det och vad har ni jobbat med innan?

jag har nog det problem som flesta har, tycker inte jag duger till en del jobb som annonseras ut.
jag vet att det skrivs vad för krav som de önskar men att de inte alltid kan få det. jag såg annonsen till min chefs position och det var fantadstiskt hur de kunde vrida runt med orden då jag vet exakt vad jobbet går ut på.

Har ni sökt jobb som ni aldrig trodde ni skulle få men fått?

jag känner mig gammal..30 år och barnlös, gift men kommer ingenstans på jobbfronten, känner mig deppig och värdelös och olusten till jobbet gör ju inte saken bättre :(
Svar på tråden: utbildning och jobb-fråga

Jag vet inte...

Skrivet av  Z
Jag har två universitetsutbildningar bakom mig och är 28 år... Nu jobbar jag till det jag är utbildad som men vet inte om det är det jag helst skulle syssla med om jag fick. Senaste tiden har det kännts tungt på jobbet och jag har allvarliga funderingar på att göra något annat. Flera av mina vänner är i samma sits. Universitetsutbildning är idag inte lika med högre lön än utan eller i vissa fall ens andra arbetsuppgifter. Det varierar ju givetvis med VAD du utbildar dig till med, men med "allmänna" utbildningar kan det både vara svårt att hitta jobb och att få bra lön.

Nu låter jag pessimistisk, givetvis är det inte dåligt att plugga, det är både utvecklande och kul. Om du börjar råder jag dig dock till att välja en utbildning som är arbetsmarknadsrealistisk, dvs inte kulturvetarlinjen eller liknande (säjer jag som kulturvetare:-)). Många har supersvårt att få jobb efteråt och dras med stora studieskulder, även om man brinner för ämnena som sådana.

Summering: Dra dig inte för att plugga men välja noga VAD och på vilket lärosäte. Välj hellre ett större och välkänt universitet än en mindre högskola om du väljer en utbildning som du vet det kan bli svårt att få jobb med. Var medveten om att utbudet av jobb inte ökar med antalet högskolepoäng, och att lönen (oftast) inte stiger automatiskt heller... :-) Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv