Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur hade ni gjort??? *Förvirrad*

Skrivet av Lite anonym.....
Jag är sååå bebissjuk och vill skaffa ett syskon åt min augustibebis.

När jag blev gravid förra gången så miste jag mitt jobb och vart arbetslös efter mammaledigheten och fick sitta här med skägget i brevlådan och vänta på a-kassan som tog 2 (!) månader på sig att betala så vi var tvungna att låna pengar av päronen.

Jag fick jobb ganska snabbt men bara vikariat så det betyder att om jag blir gravid nu så kommer vi sitta i samma sits som förut och det vill inte jag och min man säger i stort sett promt NEJ tills jag har fått ett fast jobb =(

Hur skulle ni ha gjort?? Jag håller på att bli tokig!! Vill ha en bebis till nu och drygt 2 år mellan barnen tycker jag skulle vara jättebra.

Jag håller på att bryta ihop så kom gärna med lite tips och tankar.

Kram från en ledsen tjej!!
Svar på tråden: Hur hade ni gjort??? *Förvirrad*

Nu vet jag ju inte hur gammal

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
du är eller er situation i övrigt, men mitt råd är nog ändå att inte stressa med bebis nr 2. Det är inte så kul att vara hemma med dålig ekonomi, det sliter ju även på förhållandet. Att vara två om en bebis underlättar oxå livet väldigt mycket.

Längtan efter en bebis är otroligt intensiv och uppslukande, jag vet, jag väntade många år på min sista, men för att kunna njuta riktigt av barnet och föräldraledigheten så är mitt råd att avvakta tills ekonomin är ordnad, njut av ditt första barn och låt h*n vara minst ett tag till.

Jag har mina första två tätt och jag är inte heller helt säker på att det är det optimala för barnen. Säger inte att det behöver vara dåligt, men tror definitivt att det inte är nån nackdel att det är lite längre mellan syskonen.

Lycka till med besluten, men glöm inte att njuta av det barn du har och vårda relationen med maken, det är ändå det viktigaste just nu :)
 

Det är lätt att bli bebissjuk

Skrivet av  Karolina med Isak -03
när man läser om alla magar här. Mitt råd till dig är att verkligen, verkligen känna efter vad som är bäst för _din familj_.

Även jag som just nu helst av allt vill hitta ett jobb får en släng av bebislängtan när jag läser här inne. Och jag känner att "hjälp, vi måste sätta igång NU". Tiden går och man blir inte yngre... Men när jag tänker efter ordentligt så vill jag ha mer ordning på mitt liv först, jag vill hinna njuta av Isak på heltid, och jag vill hinna jobba emellan barnen. Och även om tiden går så gör ett år hit eller dit inte så stor skillnad.

Jag tycker det är bra att sätta en tidsgräns. Nu ska jag söka jobb hela våren och har jag inte fått något i juni så får vi ta oss en rejäl funderare på framtiden... kanske dags för omskolning? ;-)

Slutsvamlat! Lycka till med beslutet, kram Karolina.
 

Lätt att längta

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
efter bebis när man läser här, för det har nästan blivit babyboom här - härligt!
Själv skulle jag också vilja ha ett syskon till Junia, men vi har inget bestämt ännu.
Tycker nog att det är ganska viktigt att man känner sig tillfreds med sin livssituation när man skaffar barn. Dvs om man är en trygghetsmänniska så borde man nog ha jobb och stabil ekonomi, om man är en person för vilken stabilitet etc inte är så viktigt, utan kanske viljan att ha många barn känns starkare, ¨så kan man väl försöka få fler barn även om situationen inte är "idealisk".
Om du inte är så gammal så tycker jag att du ska försöka ta det lite lugnt om du kan och se om du hittar något fast jobb. Men om du är äldre så kanske du inte kan vänta så länge?

Lycka till iaf!
 

Artiklar från Familjeliv