Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besökte en dagmamma idag...

Skrivet av Anna med Isak 29/8-03
som bor snett över gatan från oss. Det kändes bra men jag är så tveksam ändå. Behöver era tips och råd.

Jag jobbar ju på förskola själv och tycker personligen att det är för stora barngrupper och hög ljudnivå. Man hinner tyvärr inte med alla barn så mcyket som man skulle vilja.

Har funderat på att sätta in Isak hos dagmamma pga av detta och hans allergi. Känner att en dagmamma kan ha mer uppsikt och koll på detta.

Det kändes bra då jag besökte henne men så kände jag samtidigt att det är ju så FÅ barn... ja alltså inte få i förhållande till henne (4 blir 5 i januari). Isak skulle då bli det 6:e barnet. Dock det enda lilla barnet. Den som börjar i januari är 2 år. Hon är ute mycket och de har ett stort rum där det fanns en massa leksaker. Hon pysslar lite, sjunger och läser böcker gör hon mycket.

Hur skulle ni göra. Jag vet nog vad men vill ändå höra era åsikter... det är viktigt för mig. :) Isak börjar i så fall inte förrän i augusti nästa år. Lite beroende hur det går för maken och hans jobb nu när försvarsbeslutet har kommit... (suck)

Svar på tråden: Besökte en dagmamma idag...

Jag gillar dagmamma

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Jag tycker personligen att dagmamma är ett mycket bra alternativ till småpluttar. Tycker att förskolan är en bra miljö från sådär 4-5 år kanske. Och då inte mer än ett par timmar om dagen, och många dagmammor gör ju så - har stora barnen på förmiddagsverksamhet på förskola och sen har hand om barnen på eftermiddagen. Det tycker jag är jättebra! För som du säger så är ju grupperna på förskolan ofta lite väl stora och ganska så uttröttande för barnen. Så som sagt, jag gillar dagmamma!

Men, det är ju jättejätteviktigt att man gillar dagmamman i fråga. Personkemi och inställning till barn och barnuppfostran bör nog stämma relativt väl för att det ska kännas och funka så bra som möjligt. Så gå på magkänslan Anna!
 

Dagis kontra dagmamma – för småpluttar!

Skrivet av  Sophia med Laura
Konstigt, jag tänker tvärtom.

Jag tycker som Pernilla att det finns en stor nackdel med dagmamma, nämligen att om hon inte gör som hon ska med barnen finns ingen annan vuxen som kan se det. Och när barnen är små kan ju inte de komma hem och tala om det.
Därför skulle jag känna mig mer tveksam till att låta ett litet barn vara hos dagmamma än ett stort.

Jag tycker också att det är en stor nackdel att barnen vistas i hemmiljö. När jag var liten och gick hos dagmamma kände jag alltid att vi var i vägen och att de tyckte att vi slet på deras hem. Vissa rum var förbjudna för oss. Det kändes som att vi var där på nåder. Dessutom fanns det spänningar mellan mannen och hustrun som vi som barn var medvetna om, men naturligtvis inte hade ord för.

Jag upplevde dagis som en lycklig miljö som var gjord för barnen. Jag älskade att allt var i "rätt storlek", stolar, bord, verktygsbänkar mm. På den tiden hade dagis större personaltäthet och färre barn. Men å andra sidan går det ju snarast fler barn per dagmamma än barn per förskollärare.

Jag tror också att de flesta dagisar har tillgång till bättre pedagogisk utrustning än dagmammorna. Som jag upplever det är det också en stor fördel med dagis att det finns många barn i samma ålder så att verksamheten avpassas just till barnets behov.
Min dotter började ju på dagis precis efter att hon fyllt ett år. Och hon stormtrivs. Numera vill hon inte ens gå hem när jag hämtar henne,
Nu går hon ju visserligen i en grupp med bara 10 barn, och det är ju verkligen sällsynt. Knepet är nog att hitta ett riktigt bra dagis.
Jag tror på dagis för småpluttar!
Annars säger jag som Tessie: gå på magkänslan!
 

Beror ju så på dagmamman

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Så återigen, magkänslan regerar!

För den miljö som du beskriver Sophia - den är ju inte alls inte alls bra! Har varit och besökt ett tiotal dagmammor inför Celias köplacering och faktiskt bara hittat en enda som jag helt och fullt gillade. Men då hade hon också en totalt barnanpassad lokal (hyrde en egen lokal tillsammans med en annan dagmamma som ett "minidagis"), hon och jag hade totalt överensstämmande idéer osv. (Bl.a. föreslog hon att Celia kunde få komma och leka med barnen under ett halvår de dagar det passade oss då jag sa att jag trodde att det skulle kunna bli en knepig inskolning, hon tycker att äldre barn ska vara hemma när föräldrarna är föräldraledig med syskon eller har semester etc.) Men som sagt - det är ju ett ganska känsligt val så jag tror inte att man ska ta första bästa om det inte känns helt och fullt rätt.
 

På dagis när föräldrar är f-lediga/har semester

Skrivet av  Sophia med Laura aug 03
Tänk att vi tycker så lika ibland och så olika ibland! Det är det som gör att det är så kul att debattera med dig Tessie. Särskilt som stämningen är lika god vilket som.

Nu ger jag mig i kast med två åsikter.
1. Att barnen ska vara hemma när föräldrarna har semester.
Det håller jag verkligen med om! Jag tycker att det är fullständigt oförståeligt att man inte vill vara med sina barn när man har semester. Jag kan till och med tycka att man nästan inte är värd sina barn om man hellre stuvar in dem på dagis när man är ledig. Särskilt när man tänker på alla som vill ha barn och inte får. Usch!

2. Att äldre barn bör vara hemma när deras föräldrar är föräldralediga med småsyskon.
Håller jag inte alls med om! Jag tänker direkt på när jag själv var hemma med en nyfödd Laura och ammade nästan dygnet runt. Hann knappt med att äta en ostmacka. Eller duscha. När jag väl fick en liten paus behövde jag både sova igen förlorad nattpaus och försöka göra lite hushållsarbete. Jag hade ABSOLUT inte kunnat ge ett tvåårsbarn den stimulans det behövde! Jag tror att det är väldigt, väldigt värdefullt för ett äldre syskon att ha en egen miljö och ett eget forum att gå till just när man får ett lillasyskon. Att vara hemma med en ammande mamma tror jag kan vara pest.
Men det beror ju förstås väldigt mycket på vilket barn man har och vilket man får. Om den första är utåtriktad eller inte, till exempel. Om den andra är evigt ammande eller mestadels sover, för att ta ett annat exempel.
Inte minst viktigt är det förstås hur ens egen situation ser ut. Har man en farförälder eller morförälder som kan hjälpta till, finns det kusiner eller andra barn som ger det äldre syskonet stimulans, jobbar pappan lite eller mycket, etc.
Hur som helst tror jag att man gör väldigt fel när man formulerar principer för hur andra bör göra. Man kan aldrig helt sätta sig in i en annan människas situation. Man har inte rätt att döma andra.
Därmed får jag nog ta tillbaka punkt ett. Vad vet jag om vilka omständigheter som får en förälder att lämna sitt barn till dagis under semestern. Kanske finns det ingen annan möjlighet. Kanske är det en stor sorg.

Till sist: jag tar tillbaka att dagis är bättre än dagmamma. Jag tror att dagis är bättre för vissa barn och dagmamma för andra. Det finns bra dagispedagoger och mindre bra, precis som det finns bra dagmammor och mindre bra.

Vad blev då kvar? Magkänslan!
kramar från S
 

Halloj igen!

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Ja visst är det kul! Att man kan ha olika åsikter alltså, och ändå vara vänner. :)

Tänkte bara replikera det där med min åsikt om att ha barn nr 1 hemma när man har fått barn nr 2. Blev lite väl kort i förra inlägget, bara som en passus ju. (Och som en brasklapp, det här är bara mina åsikter för mig i en perfekt värld, jag dömer inte någon som gör annorlunda.) Jo, såhär är det. När jag ser framför mig att vi får barn nr 2 (OM vi har turen och lyckan att få barn nummer två) är Celia såpass stor att hon är mer självgående. Minst tre år, gärna fyra. Dvs. väldigt "frigjord" och inte så mycket baby längre. Är hon fyra går hon ju dessutom på de där 15-timmarna, en pedagogisk verksamhet som jag absolut tror att barn i den åldern behöver. Dessutom ser jag framför mig att S är hemma med oss i minst ett par månader, med sparade dagar för Celia och semester. Det tar oss igenom de värsta månaderna. Sen är vi nog såpass trimmade jag och baby nr 2 att vi kan släpa oss till ÖF så att Celia får leka av sig! *fniss* Jag ser också framför mig att Celia får vara med sin mormor på jobbet (är trädgårdsmästare, dvs. Celia får vara ute och leka hela dagen) någon dag i veckan.

Men jo, jag håller med dig. Att vara ensam hemma med en nyföding och en säg tvååring, ettochetthalvtåring - nej. Det tror jag inte är det optimala för varken barn eller förälder. Men så anser ju jag inte heller att det är optimalt med tätisar. (Igen, vad jag anser och vad jag anser är optimalt. Det kan också vara okej, bra eller tillochmed jättebra i andras ögon och må så vara.)

Och ja just det, en tanke till. Har man redan skolat in barn nr 1 i barnomsorg och barnet inte uttryckligen ber om att få vara hemma skulle det kännas helfel att ta ur barnet ur barnomsorgen tycker jag. Då har ju barnet redan sitt sammanhang och sina vänner. Men så finns det ju barn som faktiskt VILL vara hemma med mamma och inte får det, och det känns lite galet tycker jag..

Jaja, det är inte lätt dethär, för det finns ju för- och nackdelar med båda sätten. Som vanligt då.. ;)
 

Jag är lite kluven till dagmamma

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Är dagmamman en förståndig person och det finns jämngamla barn och gärna en organisation ikring, men andra dagmammor, så är det säkert jättebra. Men om barnet inte trivs med sin dagmamma så blir det väldigt utsatt, när inga andra vuxna finns att tillgå. Sen blir ju urvalet av kompisar väldigt snävt, likadant där, trivs barnet med dagmammans övriga barn så är det ju toppen men om inte så blir det jobbigt.

Sen kan ju jag tycka att det skulle vara svårt att räcka till som dagmamma till 6 förskolebarn, det är väl ungefär samma personaltäthet på dagis, men då är man ju flera och kan hjälpas åt.

Eftersom jag själv har så dålig erfarenhet av dagmamma sen jag var liten så skulle jag aldrig välja det till mina barn. Men jag vet andra där det funkat toppen.

 

Gå på din magkänsla!

Skrivet av  Karolina med Isak -03
Jag var själv med om både barnflicka (dock inte dagmamma) och dagis när jag var liten. För min del var dagis mycket bättre trots att jag var en blyg viol på den tiden (*fniss*). På dagis är man ju mindre utsatt som barn ifall man t.ex. är rädd för en fröken, då kan man ju hålla sig till någon som är snäll ;-).

Nu ska jag erkänna att det inte är en riktigt rättvis jämförele eftersom jag hade flera olika barnflickor och ingen stabil relation med en person. Det värsta var den kommunala barnpassningen som mamma hade rätt till eftersom hon jobbade oregelbundna tider. En vilt främmande människa som kommer och ringer på och ska ta hand om en, nej usch och fy. Ja, det gick bra förstås och vad skulle mamma göra, hon var ensam med mig, men så värst kul var det inte.

Gå på din magkänsla, den leder säkert rätt!
Kram, Karolina.
 

Tänkte ju själv...

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
..försöka få in Hanna hos dagmamma. Mycket för att hon har de allergier hon har. Hon är ju kraftigt allergisk mot vete och överkänslig mot ägg (mjölk fixar hon numera!) och det gör att jag tycker det känns bättre med en lite mindre grupp barn och att inte alltför många vuxna ska komma ihåg vad som gäller (H blir ju jättesjuk av minsta vete, med svullnad och klåda över hela kroppen inom ett par minuter).

Samtidigt så känner jag att det kan bli jobbigt för henne om det inte finns barn i hennes ålder alls hos dagmamman. Det finns bara 3 kommunala dagmammor i Tullinge och jag hoppas kunna besöka dem för att bilda mig en uppfattning om vad som blir bäst. Vi har ju en stund kvar att fundera, ska ju ha plats från augusti och kan anmäla intresse i februari.

Kram C
 

Gå på magkänslan

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
säger jag. Min magkänsla säger helt klart dagis, just för att man inte är så beroende av en person, både föräldrar och barnet, men har nog inte fakta att luta mig mot.

Lycka till med beslutet!
 

Tack för input!

Skrivet av  Anna med Isak 29/8-03
Min magkänsla är delad... för jag tycker som ni alla att det finns för och nackdelar med både dagmamma och förskola (dagis).

Jag är så himla kluven... vet varken ut eller in.

Det är skönt att dagmamman ligger så nära, dvs tvärs över gatan från oss. Hon har 4 st barn och Isak skulle bli det 5:e. Hon har ett stort rum med en massa leksaker och Isak gick direkt dit och lekte med ett vaknade öga över mig. De andra barnen var 3-4 år och klappa snällt på honom. :)

I janurari börjar det en 2-årig pojke. De är ute mycket och det tycker jag är bra. Dagmamman har själv allergi och är van att hantera allergiska barn och känner sig då inte främmande för att göra speciell mat åt Isak.

Som ni ser så försöker jag övertala mig själv om att det är bra. :) Vill nog ha någon som säger att si eller så ska du göra. :)

Själklart finns det nackdelar med en dagmamma också och det är som ni säger att det är väldigt sårbart då hon är sjuk eller borta på annat. Varje fredag är hon tex ledig och Isak får då vara hos en annan dagmamma.

Man kanske kan se det positivt i att Isak kanske håller sig friskare hos en dagmamma än på en förskola...

Ja vi får väga för och nackdelar mot varandra här hemma och hoppas på att vi kommer fram till ett bra beslut.

Haninge fick ju sämst betyg inom barnomsorgen... känns ju himla bra... ;) not

tack tjejer för att ni finns att bolla mot

kram
 

Charlie går hos dagmamma... *långt*

Skrivet av  Mia med Charlie + bf 19/3-05
Jag måste få säga att vi är supernöjda. Kunde knappast ha fått det bättre tror jag. Jag är själv uppvuxen med både dagis + dagmamma och när jag ser tillbaka på det så var det inte så stor skillnad.

Charlies dagmamma samarbetar tillsammans med två andra dagmammor. De finns ofta i en park 5 minuter ifrån oss. Man lämnar & hämtar i parken & de är ute hela dagarna. Sen går de hem till respektive dagmamma vid lunch + vila. Om de inte gör som idag dvs stannar i parken hela dagen, då får de små barnen sova i sina vagnar.

Just nu har de max (tror inte att de andra har 5 men vet inte exakt) 5 barn vardera vilket i sig gör att det tillsammans vakar över max 15 barn. De minsta barnen finns främst i en liten "inhägnad" dvs en stor sandlåda med en massa saker & staket runtomkring. Charlie är just nu yngst men "umgås" mycket med en annan kille som är född april-03.

Jag tror att det är bra för barnen att vara ute mycket. De lär sig att gå eller springa över stockar & sten & jag tror även att det sprids mindre infektionssjukdomar då barnen inte är inne så mycket men som sagt det är vad jag tror.

Jag får alltid snabbt reda på hur han sovit & vad samt hur mycket han ätit till lunch, sovit etc av en & samma person. Om en av dagmammorna är sjuk eller behöver vara ledig så tar de andra dagmammorna över vårdanden om dennes barn vilket gör att vi aldrig behöver möta några "okända" vikarier vilket jag även tror ger en trygghet hos barnen.

Men att vi tycker att det fungerar jättebra för Charlie behöver inte betyda att nån annan skulle tycka att det var lika bra för dennes barn. Jag tror mycket på vad de andra redan nämnt dvs magkänslan. Är du osäker så besök gärna fler dagmammor (om de finns) samt dagis om ni är intresserade av det. Det är värt lite extra gångavstånd bara man känner att det känns bra.

Jag antar att mitt inlägg låter mycket positivt men det är så som vi ser på det. Jag var själv lite emot dagis då jag tycker att det verkar vara så stora grupper samt som du säger höga ljudnivåer. Men det är som sagt vad jag trodde & det har jag naturligtvis inte riktigt belägg för. Alla dagis behöver inte se likandana ut.

By the way... Vår dagmamma hade en kille precis innan C kom som var allergiskt mot ägg, mjölk & annat. Hon har numera dunderkoll på vad som ingår i olika livsmedel eftersom hon ett tag inte gjorde annat än att läsa innehållsförteckningar...

Hoppas ni hittar det rätta för Isak & för er samt att maken din får behålla arbetet!
Kram Mia
 

Oh tack...

Skrivet av  Anna med Isak 29/8-03
nu känns det bättre igen. :) Jätte fin och bra "beskrivning" vilket jag verkligen behövde. *ler*
Varför är jag så himla velig??? suck

Ja det här med jobbet är jobbigt... har inte funderat så mycket på det förrän nu.

Dagmamman trodde att det var större chans för oss att få just henne, om vi skulle välja det, som dagmamma om vi satte in Isak i april/maj istället för i augusti som vi själva har tänkt oss.

Tror att det kommer att kännas veligt och konstigt var jag än sätter in honom vilket jag inte trodde om mig själv eftersom jag ändå är inne i svängen.

Tack Mia....

stor kram coh klapp på magen

 

Åhh, vad bra!

Skrivet av  Mia med Charlie + bf 19/3-05
Kände mig så partisk då jag försökte att berätta hur vi har det. Klart du är velig. Alla mammor & pappor funderar nog en extra gång innan de bestämmer sig. & för oss som det var första gången för i dagis/dagmammesvängen så är det ju inte lätt att veta. Alla vill vi ju att våra barn ska få det bra! Som förälder vill man ju ha det bästa för sitt barn. Nån annan ska ju faktiskt ta ansvaret för just ditt barn & se till att han/hon har det bra utan att du kan kontrollera det så bra... *s*

Kam ju faktiskt erkänna att vi skolade in C lite tidigare än beräknat av två orsaker. Den ena var att vi ville ha lite dagar kvar då vi båda arbetar inom såna yrken då det kan vara svårt att få ledigt såsom jul etc etc. Då kanske vi kan lägga in om föräldradagar istället & på så sätt få ledigt.

Den andra orsaken var att vi verkligen ville ha nån av dessa dagmammor. Vi förstod ganska tidigt att många ville ha in sina barn till januari (eller augusti) & då kanske vi hamnde långt bakom de andra i kön. För att då kanske hamna lite längre fram & för att få en av dessa dagmammor så fick han börja i november istället. Fräckt kanske men så gjorde vi...

Vår dagmamma har faktiskt hand om ett syskonpar vars mamma själv arbetar på ett annat dagis i närheten. Så så konstig är du ju inte!

Kram på dig i dagis/dagmamme-djungeln!
 

Artiklar från Familjeliv