Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag blir snart tokig!

Skrivet av Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Måste tyvärr skriva av mig igen, hoppas ni står ut. Som bekant mår jag inget vidare just nu, och jag är mycket känslig och inte belastbar. Och julen står framför dörren! I eftermiddag kommer mina svärföräldrar, och jag känner inget annat än ångest. Svärmor är mycket egocentriskt, hon ska sova i eget rum, vilket då blir vårt arbetsrum, och jag får ingen datortid alls. Inte så farligt, jag vet. Men hon tar mycket plats annars också. Och när jag bad P imorse att åtminstone få ha vårt sovrum för oss själva (de älskar att äta frukost i sängen alla tillsammans, bl.a., men jag vill vara ifred när jag vaknar) var han mycket tveksamt till detta. Han sa till sist ja, men han verkar inte förstå. Eftersom svärmor kommer att sova i bäddsoffan, kommer hon att ha en hyfsat stor säng där de kan samlas, men det verkar inte räcka.

Hjälp, hjälp, hjälp! Kan jag inte få lite plats i mitt eget hus? Helst av allt skulle jag vilja flytta ut, men det går naturligtvis inte.

Nu kommer jag antagligen inte ens hinna läsa alla era svar, men det är skönt att veta att ni finns där.

Hoppas ni får en fin och fridfull jul. Kram på er!
Svar på tråden: Jag blir snart tokig!

Vill bara lägga till

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
att jag vill bara flytta ut tillfälligt nu under julhelgen när svärföräldrarna är här, inte rent allmänt. Lät lite väl draskiskt ju.

Kram!
 

Nämen!

Skrivet av  Siv m. David 030813
Menar du att maken ställde sig "tveksam" till att du skulle få sova färdigt i din egen säng utan att dina svärisar kommer in o ska äta frukost I DIN SÄNG??

Jösses. Förstår att du har lust att flytta ut under helgen... Du får väl gå på med dina graviditets-hormoner och få åtminston manke att begripa att du _behöver_ få vara ifred.

Stoooora julkramar!!!
 

Tack för stöd

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
och peppning! Eftersom min familj är så otroligt korrekt känner jag mig överkänslig ibland. Men jag verkar inte vara ensam.

Stor kram och god jul!
 

Va??? Astrid!!!!

Skrivet av  Humlan med Elias 18/8
Det är du som är fullt normal kan jag säga! Har ALDRIG hört på maken!!!

Ska DOM äta frukost i er säng? Nä, dra på trissor! Skulle vilja säga din man ett o annat just nu, att han bara vågar att tveka inför detta!! Förlåt, men vilken TOFFEL!!! Förlåt, men jag sitter här o hoppar av ilska i stolen av det du berättar!!!!
Nä, nu måste du stå på dig, vännen! Detta är INTE acceptabelt. Tycker det är ett rent onormalt beteende att svärföräldrarna skulle äta med er i sängen. Aldrig i livet säger jag!!!!!

Jag står här o hejar på dig, Astrid! Du går upp när du känner för det, DE är på BESÖK hos er, Alltså ska de anpassa sig efter ER!!!!!!!

Kom till mig annars! Vi finns hemma här i Skärholmen hela julen!!! Jag har en tom säng i eget rum som väntar!!!

Kraaaaaaaaaaaaaam Astrid!!! /Maria
 

Gulle du!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Vad söt att du erbjuder mig ett rum! Och tack för påhejningen och stöd! Problemet är nog att P tycker det är mysigt, men inte jag. Jag brukar stå ut, men det klarar jag inte just nu. Jag ska stå på mig, jag lovar. Han är helt enkelt inte van att jag ställer krav av den typen, men annars går jag bara under just nu.

Stor kram och tack!
 

MEN du.....

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
Det är DITT hem. De komemr på besök.....Jag är likadan vill vara ifred i mitt eget hem och att äta fruksot i sängen....Kan vara gulligt med sin partner men med vuxna barn och barnbarn....Näe...Din man måste säga ifrån helt enkelt. LITe respekt måste de visa för dig.
Hoppas det funkar trots allt och att ni får en underbar jul!!!
 

Tack!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Ja, det är inte lätt med besök ibland. Skönt att jag är inte ensam att känna så.

En stor kram och en underbar jul till dig också!
 

MEN du.....

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
Det är DITT hem. De komemr på besök.....Jag är likadan vill vara ifred i mitt eget hem och att äta fruksot i sängen....Kan vara gulligt med sin partner men med vuxna barn och barnbarn....Näe...Din man måste säga ifrån helt enkelt. LITe respekt måste de visa för dig.
Hoppas det funkar trots allt och att ni får en underbar jul!!!
 

Nämen

Skrivet av  Sofia med Saga 7/8-03
så kan man väl inte bete sig när man kommer på besök. Du är helt klart normal som vill ha din säng ifred. Jag och sambon kan inte låta bli att skratta åt dina svärföräldrar som vill äta frukost med er i er säng, som Natali skrev så är det mysigt med frukost på sängen med sin sambo och ev. egna barn när dom är små. Men vuxna barn det skulle inte kännas rätt.

Hoppas sambon vågar säga ifrån och att du får en mysig jul med sängen ifred från svärföräldrar.
 

Hihi!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Ja, jag borde kanske också skratta istället. Och stå på mig. I för sig har jag alltid ångest när de kommer, och så är det inte så farligt, men ändå.

Julkramar till dig!
 

Kan bara instämma med övriga,

Skrivet av  Lisa m Love-03
jag må vara överkänslig i såna fall också, jag gillar i o f s mina svärisar, men om min man gick med på att de skulle äta frukost i min säng, då skulle jag nog ansöka om skilsmässa! Stå på dig ;-)
 

Tack!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Det är så svårt med traditioner, men visst måste man få vara för sig själv ibland.

Stor kram!
 

Oj!

Skrivet av  Kicki med Moa 6/7-03
Förstår att du mår dåligt!
Hade ALDRIG stått ut med detta!
Kan inte annat än o skicka stoooora styrkekramar! :0)

Kram Kicki
 

Tack för kramar

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
och förståelse. Jag klarar mig nog, ska försöka vara hård mot de och snäll mot mig ibland.

Kram!
 

Alltså

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bg 9/7
att kräva eget rum så pass att du inte kan använda datorn därinne ibland, och dessutom kräva att få husera i ert sovrum på frukosten!

Jag tycker det är helt orimligt Astrid. Och vill dom prompt käka i sängen så får dom absolut hålla till hos sig, tycker jag.

Du, hoppas att du står ut under helgen nu. Stå på dig och lyssna på dina grav-hormoner (och i värsta fall skyll på dom, det brukar jag göra ;-)

KRAM på er allihop!
 

Tack för stöd

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
och peppning! Ja, det är inte lätt ibland. Men nu har jag stulit en stund vid datorn, än har hon inte flyttat in i arbetsrummet... Grav-hormoner tror jag dock de inte vet vad det är. Men jag klarar mig nog, får fly ibland och skylla på ärenden om det behövs.

Stor julkram till dig och din familj!
 

Recept på en lyckad jul + lyssna på Natali!

Skrivet av  Sophia med Laura 20 aug
Som du ser Astrid, ingen annan skulle heller stå ut med sina svärföräldrar i sängen. Det är som Natali säger – en gullig tradition för ett par, säkert också ett par med små barn. Men när de är vuxna…
Jag tycker Natali sätter fingret på det viktiga i den här frågan. Att äta frukost i sängen var en tradition som dina svärföräldrar hittade på när de var en familj med hemmaboende barn. När din man (och hans eventuella syskon fick de hitta på jultraditionerna och bestämma hur allt skulle vara. Nu är det er tur. När dina svärföräldrar (eller föräldrar) kommer till er för att fira jul är de inbjudna till ER jul, din och din mans gemensamma, den som ni skapar åt er familj och era barn. Precis som dina svärföräldrar och föräldrar en gång i tiden skapade sina traditioner.
Det har varje vuxet par rätt att göra.

Du behöver alltså inte förklara dig och ursäkta dig med graviditet eller behov av intregitet. Det räcker med att du och din man gemensamt kommer överens om hur just ER jul ser ut, och så är det den julen som dina svärföräldrar är inbjudna till att fira. Ni hittar på reglerna. Ni sätter agendan. Gästerna är välkomna att deltaga, men de kan inte diktera spelreglerna. Det fick de göra när de var unga, nu är det er tur.

Hur gör man då för att hitta på en egen jul?

Svar: RECEPT PÅ EGNA JULTRADITIONER.
1 del av din mans barndomstraditioner, de som han inte kan vara utan och som du står ut med
blandas med
1 del av dina barndomstraditioner, de som du inte kan vara utan och som han står ut med
blandas med
1 del traditioner som ni uppfinner och kommer överens om gemensamt

Detta gäller både mat, dekorationer och alla regler för hur man umgås.

Eventuella gäster inbjudes att deltaga i denna jul, den som du och din man skapat och som era barn kommer att tycka är den enda sanna julen.

mtgkujvbn hälsar laura kramar och stå på dig hälsar Sophia
 

Tack så mycket!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Jag tycker det är så svårt med traditioner. Eftersom vi har så få i min splittrade familj, så är det lätt att bli överkörd. Och starka viljor finns det nog mer hos P och familj än mig (i vissa situationer i alla fall). Men vi får nog kämpa på och skapa oss vår egen jul med tiden. Och Malin och bebisen kommer ju att ha mer och mer att säga till och får ta mer och mer plats också. Då hoppas jag att det blir mer vår jul. Jag hoppas att de kan i framtiden minnas vår jul som mysig och vår egen. Konstigt att man först verkar bli vuxen "på riktig" när man får barn. Så känns det för mig ibland.

Stor julkram!
 

Kan inget annat

Skrivet av  Anna med Isak 29/8-03
än hålla med övriga tjejer.

Stor kram
 

Du kan få bo här! ;)

Skrivet av  Anna-Maria med August 19/8
Vi ska ju åka bort, om vi lyckas hålla oss friska... Så du får hela huset för dig själv! ;)

STOPP! Säger jag! Svärföräldrar har INGET i sovrummet att göra och nu blir jag jättearg på P för att han ens opponerar sig!!!

Enligt planen kommer vi hem senast på måndag (Men blir vi sjuka får vi väl åka senare och komma hem senare) Jag sms-ar dig när vi är hemma så kan du ju alltid få en svärmorsfri promenad eller nåt! KRAMAR!!!
 

Men hallå! Vilket knas!

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Ha sina svärföräldrar i sängen! Låter inte riktigt friskt det, nä det är inte _DU_ som är känslig Astrid, dags att vara tydlig med vad du känner.

Ha det nu så bra det bara går Malin :)

Kramar
 

Artiklar från Familjeliv