Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag också deppa lite???

Skrivet av Anna med Isak 29/8-03
Jag blir så glad varje gång det "pluppar upp" en ny "mage" här inne och jag kan ärligt erkänna att jag blir mer och mer sugen på en liten till.

Har nu pratat med min man om det och han vill inte skaffa fler barn så länge han inte vet hur det blir på hans jobb. Han jobbar som en del av er kanske vet i försvaret och han blir troligen drabbad av de kommande nedskärningarna. All heder åt honom för han vill ju kunna försörja sin familj, vilket vi iof kan ändå. Jag känner dock att jag skulle vilja ha en liten till innan Isak blir 2,5 år för att komma omkring den här dumma regelen med 80% av befintlig lön.
S går på pappaledighet nu när jag börjar jobba i januari och blir hemma med Isak fram till april/maj som det ser ut nu. Vi hade först tänkt att sätta in honom på dagis/dagmamma i augusti men efter att ha besökt en dagmamma i förra veckan ser det ut som om det är lättare att få en plats hos henne om man sätter in prinsen i april/maj i stället för augusti som vi hade tänkt oss. Detta våndas jag lite för.

Någon som vet hur länge man måste jobba heltid innan nästa barn för att ha rätt till samma mammapeng som med Isak? Jag tänkte om jag sedan går ner i tid då Isak börjar hos dagmamma.

Förlåt om jag svamlar men ni känns som om de enda jag kan prata om med det här för jag går bara och är deppig här hemma och det går ut över S för jag är lite sur på honom. Är jag fjantig och egoistisk? Ja kanske.

Tre saker bekymrar mig alltså:
* inget syskon på ett tag
* börja jobba
* Isak tidigare än tänkt till dagmamma (magkänslan är inte bra)

Tack för att ni orkade läsa hit.
Svar på tråden: Får jag också deppa lite???

Kram Anna

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
Ska gå och lägga mig nu, men vill skicka en kram iaf. Nej, du är inte fjantig och egoistisk. Och jag känner igen mig på ALLA tre punkter, men på nr 1 vet jag inte ens om det någonsin blir någon till :-(

Kram, jag skriver mer sedan!
 

Kram på dig,

Skrivet av  Sofia med Saga 7/8-03
jag tror det är ett år på heltid du måste jobba för att få heltidsersättning vid nästa barn men är inte alls säker.
 

Jag tror

Skrivet av  Veronica
att det är 6 mån?
 

Tror det jag med, 6 mån *imt*

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
 

Jo jag vet

Skrivet av  Jenny m. Tuva-0101 & Theo-0308
sökte ju dagis till Theo i januari 05, men fick höra att det var supersvårt at få plats på det dagiset jag ville ha då, så jag fick rådet att söka i november istället. Vilket kändes jätte jobbigt !! Men jag resonerade som så att bättre få det dagiset/dagmamman som känns HELT RÄTT o börja dagis med korta tider en och behöva ta vilket dagis/dagmamma som hellst för att få plats o sen ändå behöva ha ont i magen för att det inte känns rätt iallafall.

Det var så vi tänkte iallafall. Kramizar
 

En liten kram

Skrivet av  Vivi med Dennis 27/8
kommer här, KRAAAAAM.
Det är 6 månader som man måste jobba heltid för fp skull.
Hinner inte skriva mer just nu men kände att jag ville ge dej en kram iaf! :)
 

Vill skicka en kram

Skrivet av  Helena & Julius
till dig. Och jag hoppas att allt ordnar upp sig för dig både med bebbe och dagis. Jag tror också att det rör sig om 6 månader som man måste jobba heltid.

Hoppas att S ändrar sig snart.

 

Å, jag vet hur det är

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
att längta efter syskon, när man inte är riktigt överens! Det är så jobbigt. Försök prata mycket om hur du känner det utan att ge skuldkänslor. Förstår att du har ågren över att börja jobba, det börjar jag oxå få, fast det inte är förrens i augusti, men jag tror det kommer bli jättebra med pappa hemma, vilken chans och möjlighet för Isak att få en nära relation med sin pappa.

Kram
 

Kram

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bf 9/7
på dig och jag förstår. Nu har ju vi valt att skaffa fler snart, men ibland undrar jag verkligen vad vi gett oss in på. Man ska ju gå på vad man känner men det är ju svårt att inte vara rationell också (speciellt männen har oftare den egenskapen ;-)

Å andra sidan så brukar det praktiska lösa sig på ett eller annat sätt om man verkligen känner att något är rätt, om du fattar. Fast med urusel ekonomi skulle det kanske inte kännas så rätt, vad vet jag... (nu svamlar jag ut lite)

Hos oss behövdes det lite löst prat och sen lite klurande på varsitt håll och sen en lite större diskussion och sen lite klurande till innan vi bestämde oss ;-)

Stor kram och lycka till!
 

Tack snälla söta

Skrivet av  Anna med Isak 29/8-03
för alla fina svar. Det känns så skönt att veta att ni finns där då man behöver prata. :)

Meddelar vidar hur det går med "allt".

kram och tack igen
 

Artiklar från Familjeliv