Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sluta amma..... hur sjutton...?

Skrivet av Frida m Elise 16/8
Hejhej..
Länge sen jag var här! Tänk vad tiden går fort... Nu har jag hållit på att amma i snart ett och ett halvt år. Nu är det dags att sluta. Det är lite tudelat att sluta, både jätteskönt att bli "fri" igen och tråkigt att inte få de mysiga nära stunderna längre. Har iaf bestämt att det nu ska ske, innan hennes 1,5-årsdag, dvs inom ca 1 månad. Men hur sjutton ska det gå till, rent praktiskt? Hon blir ju galen om hon inte får tutte när hon ska sova! Sen vaknar hon alltid på natten och tuttar till och från mellan ca 4 och åtta på morgonen. Då är det omöjligt att få henne att somna om utan. Någon som har något tips?
Tacksam för alla svar...
Svar på tråden: Sluta amma..... hur sjutton...?

Ja du...

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
...är i samma sits! Vill sluta, borde sluta och August vill inte, blir som tokig när han inte får tutte. Ibland söver jag honom i sjalen på kvällen, ibland kör jag med removal, dvs drar ut bröstet var 30:sek, enligt NCSS-metoden (No Cry Sleep Solution). Om han är tillräckligt trött kan det funka med att säga "Nu får du inte mer. Nu får du sova!"

Lycka till!
 

vi gjorde..

Skrivet av  Jeanin med Rufus -03 och bf 2/9
..sahar: slutade amma Rufus nar han var ett ar och tre manader. han ammades alltid till somns + vaknade flera ganger under natten. hade redan innan slutat amma under dagen.

forsta kvallen var jag inte hemma, da la pappan honom. det gick ok. andra kvallen var jag hemma, men pappa la honom. sen korde vi sa en vecka innan jag la forsta gangen utan att amma. och trots att han varit valdigt snuttig innan, sa accepterade han det. lite rastlos kanske, men jag klappade pa ryggen och sjong och gosade (utan tutte).

var pojk slutade ocksa att vakna pa natterna, nar det inte fanns nagon varm, god anledning till det langre. tror det helt enkelt ar som de sager, att somnar barnet med mjuk tutte i munnen, vill de ha det igen direkt de halvvaknar upp lite. somnar de utan, sa gar det bra att somna om utan.

lycka till, och fraga garna mer om du vill!
 

Tack för svar

Skrivet av  Frida m Elise 16/8
Nu ska jag bara ladda ut lite till, sen bär det av. Fasar lite. Usch. Fast det ska bli skönt också. Ska prova det där med att låta pappa natta första nätterna.
 

Artiklar från Familjeliv