Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

favorit i repris.. Hur många timmar/dygn sover de?

Skrivet av Singoalla m Lucas + bf 1/3
Ja så var det dags igen.... ;-)
Om ni orkar svara och befinner er på nätet överhuvudtaget så undrar jag över om era barn sover mindre nu för tiden? Hur många timmar per dygn sover de?
Jag tycker Lucas sover mindre och mindre på nätterna så jag funderar på att inte låta honom sova så mycket han vill på dagarna...
Svar på tråden: favorit i repris.. Hur många timmar/dygn sover de?

Ida sover

Skrivet av  AnnieÖo med Ida 030909
rätt mycket nu. Ung 12 timmar på natten o 2 på dagen så 14 per dygn. Eller lite drygt det.
 

hejsan

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Nu först har det börjat utkristallisera sig hur mycket Karl sover per dygn. Han sover 10 timmar på natten och 1-2 timmar på dagen. Dom 10 timmarna verkar vara konstanta oavsett när han lägger sig.
 

Halloj!

Skrivet av  Galotta med Axel 5/9 *på jobbet*
Jag vet inte vad som hänt med Axel men han sover faktiskt mer och mer nu. Från att ha varit en riktigt terrorist sömnmässigt sedan han föddes blir det bara bättre och bättre (fast det vänder väl nu när jag skrivit det här). Axel sover sedan 2 veckor tillbaka _hela nätter_ (kan inte fatta att det är sant1) à 10 timmar. Med lite tur kan han också somna om i 1-1/2 timme till om han får välling och komma över i vår säng. På dagen sover han ett pass och det brukar oftast vara i 1-1 1/2 timme men igår sov han drygt 2 timmar på dagen. Trots det somnade han lite tidigare än vanligt men sov lite bra inatt.

Det jag har hört är att en god dagsömn lägger grunden för en god nattsömn. Med det menas väl att man inte ska strula alltför mycket med dagsömnen eftersom natten i så fall kan bli orolig. Dock måste det ju dras någon gräns någonstans. Om du upplever att Lucas numera förlägger större och större delar av sömnen på dagen kanske det är dags för en förändring.

Annars tror jag att det säkert bara kan vara en fas. Axel har ju som sagt alltid varit strulig men det har varit bättre och sämre perioder. Jag tror att mycket beror på utvecklingsperioder och att det går över av sig själv. Dessutom är det ju ofta så att rutiner o dyl ändras under helgerna och det kan säkert vara en anledning till att barnen sover oroligare.

Hoppas det ordnar upp sig snart!
 

Alva sover...

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
... ganska mycket.
Vi lägger henne vid sju, halv åtta på kvällarna och hon sover i ca 11-12 timmar.
När hon är på dagis tror jag att hon sover ca 1 timme efter lunch.
Är hon hemma så sover hon ibland på dagen och ibland inte. Har hon inte sovit på dagen så kan vi ibland lägga henne redan vid 18.30 och hon somnar så gott! :-)
 

rasmus sover mycket=)

Skrivet av  wakkie m Rasmus 3/10-03+"v18*
12-13 timmar på natten och 4 timmar på dagen alltså ca 17 timmar/dygn=)
 

Sova???

Skrivet av  Lina med Elliot
Min lille kille har inte fattat att hans mamma vill att han sovr middag *suckar* så här är han vaken pådagarna numera, sov middag 1 timme igår men annars inget sen dagen före julafton.
Nätterna sover han från ca 20 (somnade 19 innan) till ca 5 max 6 på morgonen, fast idag var han vaken mellan 2-3:30 och sov sen till 7:30 så sammanlagt sover han ca 9 timmar per dygn.
Det är FÖR LITE! men han är inte ledsen utan helt speedad och super glad, men hans mamma är TRÖTT!
 

Frisk F sover 10-11h natt och 2h dag

Skrivet av  Miko
21-08 och 12-14 på dagis eller 13.30-15.30 hemma, cirkus.

När han är sjuk kan han sova 15h eller bara 5. Då är inget som det ska.
 

Algot sover

Skrivet av  Agnes med Algot 6/9
faktiskt mer och bättre nu när han blivit äldre.
12 timmar på natten och 1-1 1/2 timma på dagen. Inatt sov han 7-07 i ett sträck utan att gny det minsta och det har aldrig hänt förrut!
 

Artiklar från Familjeliv