Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spiral eller inte?

Skrivet av Ankix med Oscar & Agnes
Hej!

Jag vet att det har diskuterats en hel del tidigare men vad skall man välja, hormon- eller kopparspiral? OCh vad finns det egentligen för preventivmetoder för killar nu för tiden. Jag är ärligt talat inte så sugen på varken spiral eller p-piller men vill inte ha någon mer bebis på ett tag...
Svar på tråden: Spiral eller inte?

Pessar?

Skrivet av  Sandra
Funkade superbra för mig. Inte alls så krångligt som man tror och likvärdigt minipiller i säkerhet.
 

jag har

Skrivet av  Helene & Olivia
haft hormonspiral och det var jättebra (slapp mensen i fem år)
Nu använder jag Billingsmetoden för att BLI gravid men den är lika bra om man INTE vill bli gravid.
Skitenkelt. (boken finns på bibblan)
 

Pessar!!!!

Skrivet av  Christelle
Är det bästa, inget skit i kroppen! ;) Det är låååångt ifrån så besvärligt som man fått för sig!
 

Hormonspiral

Skrivet av  Anna med Freddie
har jag. Funkar superbra och jag har inte haft mens sen jag blev gravid med Freddie eftersom jag fortfarande ammade när jag satte dit den. Gjorde absolut inget ont att sätta dit heller och om inget händer kan jag ha den i fem år.
 

Jag har kopparspiral

Skrivet av  Ellen
Är nöjd med den. Jag har visserligen lite mer mensvärk nu, men det vet jag inte om det beror på spiralen eller inte (satte in den innan jag fick mens). Blödningarna är annorlunda, blöder nästan ingenting under de flesta dagarna och jättemycket 1 dag, men det är ju också svårt att veta om det beror på spiralen eller inte.

Jag tycker att det är skönt att slippa hormonerna eftesom jag mått så dåligt att att äta p-piller tidigare. Och det är skönt att slippa tänka på p-medel. Jag kollar trådarna lite då och då, men det är allt.
 

alternativ

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
jag vill helst störa kroppen så lite som möjligt. inga hormoner eftersom de brukar göra att min sexlust försvinner, fungarar ju förvisso men inte riktigt som det är tänkt ändå. de sista åren jag inte ville bli med barn så använde vi säkra perioder och pessar under de osäkra dagarna. fungerar bra om man känner sin kropp väl och känner när det är ÄL på g. pessar är annars suveränt. inte alls krångligt utan kan mycket väl hanteras med en hand i mörker ;)
 

Jag vill in

Skrivet av  Mia m Ida
ha fler hormonpreparat och vill slippa tänka på säkra/osäkra perioder, äl eller inte osv, så för oss var det bara kopparspiral kvar. Jag har rikligare mens nu, men inte mer värk och inga problem med den i övrigt. Hmm, jag har nog lite mer humörsvängningar oxå om jag ska va ärlig...
 

Jag vill inte...ska det va *imt*

Skrivet av  Mia m Ida
 

Det enda som passar mig är

Skrivet av  Miko
kopparspiral (om vi inte räknar in avhållsamhet och hur kul är det ;)

- P-piller får jag inte äta, aldrig fått (provade men fick högt Bt trots att jag bara var 14 år). Nu har jag dessutom förhöjt kolesterol och är över 30 så nu är det ännu mer uteslutet.
- Minipiller blödde jag 21 dagar, 7 blödningsfria och sen började det om (förstår hur det funkar, hade aldrig sex *s*
- Kondom får jag slidkatarr av (berättar mer än ni vill veta) + att jag en gång slarvade med den och satte på den mitt i och *ooops* han är 15 månader nu..

De andra (p-stav, p-spruta och hormonspiral) riskerar jag att reagera likadant av som minipillren enligt min BM alltså vill jag inte prova.

Kopparspiralen jag har nu är min andra (den förra tog jag ut för att jag ville ha en Elliot) och det enda som är en nackdel är att jag blöder 5-6 dagar istället för 4 men det kan jag leva med. Blöder inte mer och det gör inte ondare men jag har fått en extradag i början (numera smygbörjar den som mens brukar sluta, före spiralen var första dagen som andra dagen är nu, dammluckeöppning typ).

Jag rekommenderar spiral, vilken får du bestämma själv!

Kom på ett minus till, min förra kunde man ha i 10 år, nu har de bytt leverantör (i mitt landsting) för att den andra hade leveransproblem så nu kan man bara ha den i fem år. Det är inte säkert att det är så där du bor.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv