Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför syrafritt?

Skrivet av Leo´s mamma
har så smått börjat med scrapbooking, men varför måste allt vara syrafritt? Blir korten förstörda? Efter hur lång tid då isåfall?
Och vilket lim är syrafritt?
Svar på tråden: Varför syrafritt?

Jo korten blir

Skrivet av  lena S m 4
förstörda ser massor av mina kort från när jag växt upp70-80-tal som nu är alldeles gulnade och fula och några har limmet på baksidan trängt genom på....Hur lång tid det tar är ju olika men man vill ju inte att ett sånt jobb man lagt ner blir förstört, jag tänker ofta på att jag vill att typ barnbarn osv ska ha nytta av det jag skrappar nu....*ler*
Jag anväder nu uteslutande men det finns limstift som är syrafria, Panduros är men jag vet inte om det är rkivbeständigt, Papprika har ja alla scrappbutiker har lim....
 

Ok...

Skrivet av  Leo´s mamma
jag som använt mig av gamla hederliga Karlsson :)
Men lim, pennor mm som inte kommer i kontakt med fotot då? Kan de innehålla syra utan att sabba mitt livsverk?
 

Ja det är just

Skrivet av  Lena S m 4
karlsson min mamma använt när hon satt in bilder på mig i mitt bäbisalbum som nu är helt förstörda, tyvärr...
Det finns en spray som man kan "kapsla" in icke syrafritt i som tex tidningsurklipp, biljetter mm så man kan använda det. Jag skulle inte sätta icke syrafritt på sidorna för det kan ju bli så att foton kommer i kontakt i alla fall tex om du sätter foton på baksidan osc....
 

ang syrafritt

Skrivet av  clara
jag skiter blankt i syrafritt! Jag scrappar för att jag tycker det är så kul och jag vill använda allt som inspirerar mej. Det är inte säkert att min lille son är ett dugg intresserad av mina hundra fotoalbum om tretti år. Jag har fått ärva min farfars fotoalbum som är späckade med bilder på folk jag inte har en aning om villka de är- helt ointressanta alltså.
Fast jag har insett att jag är rätt ensam om att tycka såhär :)

 

Självklart är det upp till

Skrivet av  Lena S m 4
var och en men hon ville ju veta vad som kan hända och jag tror att kanske ditt farfars gamla album vore roligare om det hade stått mer om vem som är på fotona och lite runt omkring.....det är just därför jag vill scrppa så det håller jag sörjer att jag inte vet mer om min familj än jag vet och alla gamla foton som går i spillror för ingen vet vem det är osv....
 

Artiklar från Familjeliv